U19-tytöt nimetty tammikuun lopun maajoukkueleirille

• Maajoukkueet

U19-tyttöjen maajoukkue leireilee Eerikkilässä tammikuun viimeisellä viikolla.

Alle 19-vuotiaiden maajoukkue kokoontuu ensimmäistä kertaa vuonna 2021. Ryhmä, jossa on kolme maalivahtia ja 22 kenttäpelaajaa, koostuu 2002 ja 2003 syntyneistä pelaajista.

UEFA tiedotti joulun alla, että U19-tyttöjen EM-karsinnat siirtyvät helmikuulta huhtikuulle. Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo, että joukkue järjestää muutoksen myötä kaksi viiden päivän mittaista leiriä ennen karsintoja. Pitkäkankaan mukaan joukkue käy leireillä läpi tulevia EM-karsintavastustajiaan ja tulee valmistamaan pelaamistaan suhteessa niihin.

– Pääsimme syksyn aikana näkemään laajasti molempia ikäluokkia heidän omissa ympäristöissään ja saimme tärkeää infoa molemmista ikäluokista heidän omilla ikäluokkaleireillään. Marraskuun leirien jälkeen otteluita ei valitettavasti ole juurikaan ollut, joten nämä valinnat on tehty aikaisempien esitysten perusteella. Muutamia pelaajia saimme sairastuvalta takaisin, mutta valitettavasti muutamat pelaajat joutuivat loukkaantumisten vuoksi jäämään pois tältä leiriltä, Pitkäkangas toteaa.

– Onneksi jo tulevien viikkojen aikana on tulossa useampia harjoitusotteluita, joissa pääsemme tekemään pelaajatarkkailua, mikä on tärkeää helmikuun leirin valintoja silmällä pitäen. Huhtikuun EM-karsintoihin on toki vielä aikaa, joten pelaajilla on joka tapauksessa hyvin aikaa näyttää osaamistaan seurajoukkueissaan. Pelaajatarkkailua tullaan tekemään tiiviisti.

U19-tyttöjen EM-karsintaturnaukset pelataan huhtikuussa, ja Suomen karsintalohkossa pelaavat emäntämaa Bulgaria, Islanti sekä Georgia. Yksiosaiset play-offs-ottelut pelataan kesäkuussa ja lopputurnaus heinä-/elokuussa. Lopputurnaus järjestetään Valko-Venäjällä.

Joukkue leirille:
Lotta Lähteenmäki Ilves
Sophie Maidell PK-35 Vantaa
Ria Karjalainen HJK
Pessia Purhonen Ilves (nimetty 23.1.)
Aurora Harila ONS (nimetty 25.1.)

Poisjääneet:
Annika Huhta HJK
Ellen Strömborg Åland United
Anni Hartikainen KuPS (nimetty 18.1.)

• T2002