U19-tytöt nimetty syyskuun maajoukkueleirille ja Ruotsi-otteluun

• Maajoukkueet

Suomi leireilee Eerikkilässä 14.–19. syyskuuta. Lokakuun EM-karsinnoissa joukkue saa vastaansa emäntämaa Tanskan, Turkin sekä Unkarin.

U19-tyttöjen (2003 ja myöhemmin syntyneet) oli määrä kohdata Sveitsi tuplamaaottelussa, mutta ottelut jouduttiin perumaan. Suomi sai tilalle uuden vastustajan Ruotsin U18-tytöistä, minkä lisäksi Pikkuhelmarit pelaa leirinsä aikana poikien joukkuetta vastaan. Torstaina 16. syyskuuta 14:00 pelattava Ruotsi-ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTubesta.

– Oli erittäin ikävä uutinen, kun Sveitsi joutui viime viikolla perumaan tulonsa tänne Suomeen. Heidän liittonsa päätti, ettei nuorisomaajoukkueet lennä minnekään koronan vuoksi, ja tälle päätökselle emme voi mitään. Maajoukkuemanagerimme Miina Tapaninen teki valtavan työn löytääkseen meille uuden vastustajan Euroopasta, mutta näin lyhyellä aikavälillä se oli mahdotonta, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

– Tämä leiri on elintärkeä meille ja viimeinen ennen lokakuun karsintoja. Kuuden päivän leirirytmi on rakennettu täsmälleen samankaltaisesti kuin se tulevissa karsinnoissa tulee olemaan, jotta pääsemme viilaamaan askelmerkkejämme pelaajien ja taustatiimimme kanssa.

Korona-aika on pakottanut maajoukkueet toimimaan entistäkin joustavammin ja ketterämmin. Pitkäkangas iloitsee, että ottelu Ruotsin U18-tyttöjä vastaan onnistui lyhyellä varoitusajalla. Vastaan asettuva poikien joukkue vahvistuu myöhemmin.

– Poikia vastaan on ajatuksena valmistaa joukkuettamme pelaamaan karsintavastustajaamme Tanskaa vastaan. Tulemme esittelemään toivomuksia poikien valmennukselle ja pyydämme heitä toteuttamaan samoja periaatteita kuin tuleva karsintavastustajamme, Pitkäkangas kertoo.

– Yritämme rakentaa tästä ottelusta mahdollisimman samankaltaisen kuin oikean maaottelu – pyrimme toteuttamaan kansallislaulut ja mahdollisia muita virityksiä.

Pitkäkankaan mukaan valmennustiimi sai hyvää infoa kesäkuun leiriltä, ja tiimillä on tiedossa, mitä asioita halutaan vahvistaa, ja mitä tulee korjata. Pelillisistä asioista valmennus oli tyytyväinen joukkueen hyökkäyspelin rakenteeseen.

– Joskin isossa kuvassa meidän pitää pystyä hyödyntämään jo luotu etu paremmin ja hyökkäämään tiloihin tietyissä hetkissä vieläkin tehokkaammin. Koen, että missaamme vielä näitä liian useasti. Rakenteemme on hyökätessä melko hyvin tasapainossa, mutta yhtenä kehityskohtana meillä on pallonmenetyksien parempi ennakointi kollektiivina ja myöskin pelaajien roolien selkeyttäminen näissä hetkissä, Pitkäkangas avaa.

– Puolustamisemme on ollut tehokasta etenkin yläalueella. Myös data puoltaa tätä, mutta meidän täytyy vielä jumpata toimintojamme omalla alueella ja syvällä puolustettaessa, jotta maalintekotilanteiden estämisemme olisi parempaa.

Mukana uusia kasvoja

Kesäkuun leirillään Pikkuhelmarit onnistui mainiosti joukkuehengen kohentamisessa sekä ja yhdessä tekemisen osalta. Joukkue tulee käyttämään aikaa näiden asioiden eteen myös tulevalla leirillä.

– Taustatiimiimme liittyy nyt ensimmäistä kertaa psyykkinen valmentaja Kim Forsblom, ja hänellä on valtavasti annettavaa tälle osa-alueelle. Hän tulee auttamaan pelaajia myös henkilökohtaisella tasolla. Kaikki tähtää siihen, että pelaajamme ja joukkueemme suoriutuisi mahdollisimman hyvin pelitilanteissa.

Myös pelaajaryhmään on tullut muutoksia. Uusina kasvoina joukkueeseen nousevat keskikenttäpelaaja Daniela Tolonen ja hyökkäysosastoa vahvistavat Lotta Lindström sekä Lumi Kostmayer

– Daniela on vahva kaksinkamppailuissa ja erinomainen pallon kanssa. Lotta taas on tuottanut kesän aikana omassa arjessaan paljon maalintekotilanteita ja tehnyt paljon maaleja, joka on hänelle tyypillistä. Lumilla on kaksoiskansalaisuus – hän asuu Yhdysvalloissa ja edustaa Suomea nyt ensimmäistä kertaa. Hän on edustanut aikaisemmin USA:n U16-maajoukkuetta, mutta hän oli nyt erittäin kiinnostunut edustamaan maatamme, Pitkäkangas kertoo.

– Saimme kerättyä paljon materiaalia hänestä ja pääsin myös tapaamaan ja seuraamaan häntä, kun hän oli nyt kesällä täällä Suomessa. Hänen voima- ja nopeusominaisuutensa ovat korkealla tasolla sekä hän on erittäin taitava ja vaarallinen pallon kanssa.

Kesäkuun leiriltä pienten loukkaantumisten takia poisjääneet Lotta Lähteenmäki, Laura Hillberg ja Anni Hartikainen palaavat takaisin joukkueen.

– Meillä on valitettavasti muutama pitkäaikaisloukkaantuminen, mutta muutoin terveystilanne on tällä hetkellä oikein hyvä ja ehdottomasti parempi kuin kesäkuussa. Toivotaan tietenkin, että tilanne tällaisena myös säilyy.

Suomen joukkue:
Oona Sevenius PK-35 Vantaa
Lotta Lindström HFA
Lumi Kostmayer NYSC
Nanna Leivonen JyPK (nimetty 11.9.)
Laura Ojala Ilves (nimetty 12.9.)

Poisjääneet:
Armi Heikkilä Ilves