U19-tytöt nimetty marraskuun Viro-otteluun

• Maajoukkueet

Eerikkilässä lauantaina 27. marraskuuta kello 12:30 pelattava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalta.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Viron vuoden viimeisessä maaottelussaan. Lokakuussa Pikkuhelmarit selvitti tiensä keväällä pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen kaadettuaan Unkarin ja Turkin – päätöspelissään emäntämaa Tanskaa vastaan Suomi kärsi niukan tappion ja jäi lohkokakkoseksi.

– Olemme viime viikkojen aikana purkaneet karsintaurakkaa ja käyneet läpi paljon pelaajapalautteita. Kun pelejä ja tilastoja on päässyt katsomaan rauhassa uudestaan, niin onnistumisemme sekä parannettavat asiat näkyvät minulle selkeämpinä. Minulle jäi hyvä fiilis siitä, mitä teimme, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

Marraskuun maajoukkuetapahtuma koittaa tuttuun tapaan nopeasti EM-karsintojen jälkeen. Joukkueen terveystilanne oli karsinnoissa varsin hyvä, eikä uusia loukkaantumisia ole tullut. Syksyn tapahtumia ajatellen uusina pelaajina Viro-maaotteluun nimettiin Linda Räisänen, Hilkka Koskinen ja Eveliina Heinonen, jotka olivat U19-tyttöjen mukana kesän tapahtumissa.

– On hienoa päästä pelaamaan maaottelu poikkeuksellisesti marraskuussa. Pääsemme heti karsintaurakan jälkeen pureutumaan niihin asioihin, joita koemme oleelliseksi kehittää pelaamisessamme. Viro tekee varmasti kaikkensa, jotta meillä olisi vaikeaa. Se on hyvä näyttöpaikka sekä pelaajille että joukkueelle.

Viro-ottelu päättää maajoukkuetapahtuman, mutta sitä ennen luvassa on tiivistä ohjelmaa. Ensimmäisenä päivänä (ti 23.11.) pelaajille järjestetään fyysiset testit ja heidän kanssaan käydään läpi pelaajakohtaiset palautteet. Sen jälkeen edessä on kolme harjoituspäivää.

– Meillä on muutamia selkeitä asioita etenkin hyökkäyspelissämme, joita haluamme päästä parantamaan. Saimme karsinnoista hyvää infoa, ja esimerkiksi Tanska-ottelussa meillä oli haasteita heidän viiden linjaansa vastaan. Linjaa oli vaikea rikkoa ja maalintekotilanteita oli haastava luoda. Meidän tulee osata hidastaa hyökkäämistämme viimeisellä kolmanneksella niissä hetkissä, jolloin ei ole suotuisaa yrittää murtaa viimeistä linjaa, Pitkäkangas avaa.

– Olemme myös jutelleet pelaajien kanssa siitä, että haluamme ”matkustaa” kentällä yhdessä joukkueena. Tällä tarkoitamme sitä, että jokaisen linjan tulee liikkua yhdessä esimerkiksi, kun etenemme. Tällöin meillä on isompi mahdollisuus saada useampia pelaajia mukaan myös murtautumisvaiheeseen. Emme saa jäämään laahaamaan, etteivät välimme repsahda. Tätä tulemme jumppaamaan harjoituksissa.

Yksi olennainen osa maajoukkuetapahtumaa on tällä kertaa kentän ulkopuolella. Aiempien ikäluokkien tapaan myös 2003 syntyneille järjestetään uraohjausta Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhean Tuuli Merikosken johtamana.

– Upea juttu, että Tuuli pääsee jälleen mukaan marraskuun leirillemme. On todella tärkeää, että saamme tarjottua pelaajille lisäeväitä ja ajatuksia siitä, mitä he tekevät lukion tai ammatillisen koulutuksen jälkeen. Pelaajamme pääsevät Tuulin sparrauksessa pohtimaan, millaisia mahdollisuuksia heillä on tarjolla tulevaisuudessa esimerkiksi urheilu-uran ja opiskelun yhdistämisessä.

Suomen joukkue (suluissa kasvattajaseurat):
Sonja Ferm (mv) FC Honka (PK-35, KoiPS)
Liisa Tuomi (mv) FC Honka (JyPK)
Venla Lamberg JyPK
Tea Heininen HFA (EBK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Laura Hillberg HJK (VJS, GrIFK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Daniela Tolonen HJK (KäPa)
Venla Lindfors FC Honka (EPS, Hammarby IF) (nimetty 22.11.)
Aada Nurmi HFA (P-Iirot, EuPa)
Oona Jääskeläinen HFA (Valtti) (nimetty 22.11.)
Sonja Hillberg HJK (FC Espoo, VJS, FC Kasiysi, EBK)
Jasmin Mansaray HJK
Tuuli Viinikka Ilves (HJS)
Anni Hartikainen KuPS (Pallokissat)