U19-tytöt kohtaa Viron Eerikkilässä

• Maajoukkueet

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas uskoo, että Suomi on lauantaipäivän Viro-ottelussa hallitseva osapuoli.

Suomen alle 19-vuotiaiden eli 2003 ja myöhemmin syntyneiden tyttöjen maajoukkue kohtaa Viron huomenna lauantaina. Kello 12.30 alkava ottelu pelataan Eerikkilässä, ja sen voi katsoa ilmaiseksi Palloliiton YouTube-kanavalla.

Maajoukkueen päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan maajoukkueen leiri Eerikkilässä on tähän asti sujunut oikein hyvin, olkoonkin, että muutamia sairauspoissaoloja on ollut leirin aikana.

- Muutama pelaaja tippunut vahvuudesta pois, mutta kokonaisuutena ollut oikein hyvä leiri, Pitkäkangas kertoo.

Leirin ensimmäisenä päivänä järjestettiin fyysiset testit.

- Se on ikään kuin "checkpoint" pelaajille, joka kertoo, missä mennään tällä hetkellä suhteessa omiin aikaisempiin tuloksiin. Käydään läpi myös vertailuarvoja oman ikäluokan kärkeen ja kansainväliseen tasoon, missä mennään, Pitkäkangas kertoo.

- Sen jälkeen tykitettiin palloharjoituksia. Meillä oli yksi puolustuspelipäivä ja kaksi hyökkäyspelipäivää. Priorisoitiin hyökkäyspeliä tulevaa Viro-peliä varten. Olemme kerranneet paljon pikkuasioita, minkä lisäksi on muutamia asioita, joita olemme halunneet tuoda pelaamiseen. Fokus on ollut pallonmenetysten jälkeisissä toiminnoissa, jotta voimme olla vaarallisempia niiden jälkeisissä hetkissä, sekä organisoiduissa hyökkäyksissä, joissa olemme halunneet saada pelaamistamme dynaamisemmaksi. Olemme tehneet muun muassa rotaatioita enemmän kuin aiemmin. Lisäksi haluamme hyödyntää tiloja entistä enemmän ja tehokkaammin. Pelaajien väliset etäisyydet täytyisi pitää kasassa paremmin, koska tiedetään, että silloin olemme paremmin organisoituneita, kun menetämme pallon. Haluamme olla parempia niissäkin hetkissä, Pitkäkangas kertoo.

Ottelun alla perjantaina keskityttiin ensisijaisesti erikoistilanteisiin.

- Olemme viilanneet rajaheittoja ja muita erikoistilanteita sekä hyökkäys- että puolustuspäässä. Haluamme ehdottomasti saada omista erikoistilanteistamme tehoja. Se on asia, missä meidän pitää karsinnoista vielä parantaa, Pitkäkangas pohtii.

Läpi käytiin myös Viron pelaamista, mutta lauantain harjoitusottelussa Suomen fokus on ensisijaisesti omassa pelaamisessa.

- Uskon, että pelin kuva tulee olemaan sellainen, että meillä on paljon pallo. Mielenkiintoista nähdä, mitä valintoja Viro oman puolustuspelaamisensa osalta tekee. Uskon, että Viro tulee olemaan organisoitu, eikä palloa ilmaiseksi heidän blokistaan murreta, Pitkäkangas kertoo.

- Sitä odotetaan, että pystytään murtamaan linjoja ja luomaan maalintekotilanteita hyvän maaliodottaman alueilta.

Suomen joukkue (suluissa kasvattajaseurat):
Sonja Ferm (mv) FC Honka (PK-35, KoiPS)
Liisa Tuomi (mv) FC Honka (JyPK)
Venla Lamberg JyPK
Tea Heininen HFA (EBK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Laura Hillberg HJK (VJS, GrIFK, FC Espoo, FC Kasiysi)
Daniela Tolonen HJK (KäPa)
Venla Lindfors FC Honka (EPS, Hammarby IF) (nimetty 22.11.)
Aada Nurmi HFA (P-Iirot, EuPa)
Oona Jääskeläinen HFA (Valtti) (nimetty 22.11.)
Sonja Hillberg HJK (FC Espoo, VJS, FC Kasiysi, EBK)
Jasmin Mansaray HJK
Tuuli Viinikka Ilves (HJS)
Anni Hartikainen KuPS (Pallokissat)