U19-tytöt kaatoi Unkarin karsinta-avauksessaan

• Maajoukkueet

Suomi siirtyi ainakin väliaikaisesti A-lohkon kärkipaikalle.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) aloitti EM-karsintaturnauksensa 2–0-voitolla Unkarista tänään keskiviikkona. Suomi oli ottelussa selkeästi hallitseva osapuoli ja onnistui tekemään tarvittavat osumat.

Voittomaali syntyi juuri ennen taukovihellystä, kun Wilma Forsblomin vapaapotku löysi tiensä verkon perukoille. 67. minuutilla Oona Seveniuksen vahva kuljetus päättyi laukaukseen ja Suomen toiseen osumaan – kumpikin maaleista merkittiin lopulta unkarilaisten omiksi maaleiksi.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo, että Unkari oli juuri odotetun kaltainen vastustaja. Unkarilaispelaajat tiedettiin koviksi vastuksiksi kaksinkamppailuissa, mutta Suomi vastasi haasteeseen erinomaisesti.

– Pelaajamme osoittivat mahtavaa luonnetta – pärjäsimme kontaktitilanteissa todella hyvin ja teimme paljon riistoja. Peli oli täysin kontrollissamme, ja pystyimme noudattamaan suunnitelmaamme koko pelin. Pyrimme pelin aikana reagoimaan muutamiin asioihin, kuten etenemisiimme, ja onnistuimme siinä melko hyvin, Pitkäkangas toteaa.

– Saimme luotua paljon uhkaa ja maalipaikkoja pallonriistojemme jälkeen. Myös erikoistilanteemme olivat todella vaarallisia, ja meillä oli paikkoja lisämaaleihin. Oman pään erikoistilanteemme hoidimme kunnialla, kuten myös Unkarin pitkät pallot, joita he löivät kohti puolustuslinjaamme läpi ottelun.

Suomen karsintaurakka jatkuu lauantaina Turkkia vastaan. Turkki kohtaa myöhemmin tänään emäntämaa Tanskan.

– Minulla on tosi onnellinen fiilis pelaajiemme ja koko joukkueen puolesta. Tämä oli ensimmäinen steppimme – nyt suuntaamme kaiken fokuksen palautumiseen ja lauantain otteluun.

Unkari – Suomi 0–2 (0–1)
45+1' Viktória Kránitz 0–1
67' Noémi Török 0–2

12 Liisa Tuomi (mv)