U19-tytöt kaatoi PK-35:n harjoitusottelussa

• Maajoukkueet

Eerikkilän illassa nähtiin peräti yhdeksän maalia.

U19-tyttöjen vuosi alkoi voitokkaasti, kun joukkue päihitti Kansallisen Liigan PK-35:n lukemin 6–3 keskiviikkoiltana pelatussa harjoitusottelussa. Suomen maaleista vastasivat Veera Hellman, Lotta Lähteenmäki, Jasmin Ylikraka, Jenni Huttunen sekä kahdesti osunut Wilma Forsblom.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo, että tapahtumarikkaasta ottelusta jäi hyvät tunnelmat. Jokainen pelaaja sai mukavasti peliaikaa sekä ansaitsemansa näyttöpaikan, mikä oli yksi ottelun tavoitteista.

– Peli oli tosi vauhdikas, ja intensiteetti oli korkea läpi ottelun. Mitä pidemmälle matsi eteni, paransimme me peliämme. Loimme todella paljon maalipaikkoja muun muassa pallonriistoista, ja olisimme voineet tehdä jopa enemmän maaleja, Pitkäkangas toteaa.

– Iso kiitos PK-35:lle siitä, että he tarjosivat toivotun vastauksen. Olimme toivoneet heiltä samanlaista peliä kuin Islannilta, joka on ennakkoon kovin karsintavastuksemme – PK-35 toteutti hienosti samoja juttuja sekä hyökätessä että puolustaessa. He prässäsivät korkealta ja pelasivat pidempiä palloja linjamme taakse.

Pitkäkangas löysi 90-minuuttisesta myös kehitettävää. Suomi päästi yhden osuman erikoistilanteesta, ja kahta takaiskumaalia edelsivät heikot syötöt sekä pallonmenetykset oman maalin lähistöllä.

– Me tiedostamme virheemme, ja tulemme jumppaamaan asioita kuntoon tulevissa harjoituksissa. Kokonaisuudessa avasimme kuitenkin hyvin ja pääsimme useamman kerran etenemään upeasti. Virheitä sattuu, mutta yritämme karsia ne pois – niitä ei ole varaa tehdä esimerkiksi Islantia vastaan.

Itse pelin lisäksi Pitkäkangas kehuu joukkueen suorittamista harjoituskentillä. Päävalmentaja iloitsee, että maanantain ja tiistain ilme näkyi myös PK-35-ottelussa.

– Ensimmäisten harjoitusten ensimmäisellä sekunnilla näkyi, että pelaajat ovat täynnä intoa. Tosi positiivinen ja iloinen ilme on näkynyt myös kentän ulkopuolella. Meillä on nyt ensimmäisen kerran kasassa kaksi ikäluokkaa (2002 ja 2003), ja olemme panostaneet ryhmäytymiseen. Minulla on erittäin hyvät fiilikset siitä, kuinka olemme toimineet joukkueena sekä kentällä että sen ulkopuolella.

Maajoukkueleirin ohjelmaan kuuluu vielä muun muassa perjantain keskinäinen ottelu. Pitkäkankaan mukaan ottelu sparraa joukkuetta Bulgaria-peliin, joka tulee todennäköisesti olemaan täysin erityyppinen ottelu kuin Islanti-peli.

– Käymme huomenna läpi tämän ottelun ja käännämme sitten katseemme Bulgariaan. Siihen otteluun valmistautumiseen käytämme kaksi viimeistä leiripäiväämme.

• T2002