U19-tytöt hakee paluuta voittokantaan sunnuntaina

• Maajoukkueet

Espanjan Cádizissa pelattava Sveitsi-ottelu alkaa kello 17:00 Suomen aikaa. Ottelun alla selviää, näkyykö peli Palloliiton YouTube-kanavalla.

U19-tytöt (2003 ja myöhemmin syntyneet) sai torstaina oppitunnin Englannilta, kun ennakkoon kovaksi tiedetty vastus jyräsi selvään 4–0-voittoon. Huhtikuun EM-jatkokarsintaturnaukseen valmistautuva Suomi käänsi heti katseensa sunnuntain peliin, joka päättää Pikkuhelmareiden maajoukkuetapahtuman.

– Perjantai oli todella hyvä palauttava päivä. Saimme purettua Englanti-peliä läpi, viilattua suunnitelmia Sveitsi-peliin ja levättyä sekä tankattua. Pelaajat, jotka pelasivat vähän tai ei ollenkaan, vetivät laadukkaan pallotreenin, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo.

Tänään lauantaina joukkue aloitti päivän palaverilla, ja harjoitteli päivällä. Päävalmentajan mukaan sekä Suomen hyökkäys- että puolustuspeliin tulee muutoksia. Myös avauskokoonpano on erilainen kuin edellisessä ottelussa – Tao Stark ja Oona Jääskeläinen ovat poissa kokoonpanosta loukkaantumisten takia.

– Jo palaverissa koko joukkueesta huokui tosi motivoitunut fiilis. Haluamme näyttää huomenna, kuinka hyviä olemme. Vastus tulee olemaan jälleen tosi kova, ja samat asiat tulevat olemaan tärkeitä kuin Englantia vastaan. Tulemme muokkaamaan hyökkäyspelin organisointiamme. Meidän täytyy pystyä vaihtamaan kaistaa rakentelun aikana, jotta vältämme ne ongelmat, joita kohtasimme torstaina, Pitkäkangas toteaa.

– En usko, että meille tulee haasteita puolustuspelin organisoinnin osalta. Pienet muutokset koskevat sitä, kuinka puolustamme avoimissa pelitilanteissa. Huominen on jälleen upea näytönpaikka meille, ja lähdemme hakemaan voittoa.

HJK:n Sonja Hillberg kertoo, että maajoukkuetapahtuma on ollut kivaa vaihtelua arkeen, ja Esteponan olosuhteet ovat erinomaiset. Englanti-ottelu jätti myös Hillbergin mielestä parantamisen varaa.

– Tulos Englantia vastaan ei todellakaan ollut se, mitä haettiin, ja fiilis pelin jälkeen oli tietenkin pettynyt. Turhautti, että emme saaneet hyödynnettyä niitä tiloja, joita kentällä oli. Saimme kuitenkin siitä matsista paljon oppia, ja oli hyödyllistä mitata sekä omaa että joukkueen tasoa ihan kärkimaihin, Hillberg sanoo.

– Englantilaiset voittivat liikaa yksi vastaan yksi -tilanteita, ja muutenkin heidän laatunsa pallollisessa pelaamisessa oli todella hyvää. Joukkueena onnistuimme kuitenkin puolustamaan melko hyvin omaa boksia, ja varsinkin erikoistilanteissa olimme vahvoja puolustussuuntaan.

Millä mielin Hillberg lähtee Sveitsi-otteluun?

– Sveitsiä vastaan lähdemme tietenkin hakemaan voittoa. Pelissä tulee korostumaan meidän oma laadukas pallollinen pelaaminen sekä opit viime matsista. Meidän pitää olla myös nöyriä ja kollektiivisia puolustussuuntaan.

U19-tyttöjen EM-jatkokarsinta pelataan Saksassa huhtikuussa. Suomi taistelee lohkovoitosta emäntämaan, Valko-Venäjän sekä Venäjän kanssa. Lohkovoittaja etenee Tshekissä kesäkuussa 2022 järjestettävään lopputurnaukseen.

6.4. Venäjä – Suomi
9.4. Suomi – Valko-Venäjä