U19-pojat valmiina kohtaamaan Euroopan huippumaat – ”Itseluottamus on joukkueessa korkealla”

• Maajoukkueet

Tarkempi raportti päivän FC Inter -ottelusta löytyy täältä. Ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

U19-pojat (2003 ja myöhemmin syntyneet) päätti helmikuun maajoukkueleirinsä harjoitusotteluun FC Interiä vastaan. Eerikkilässä pelattu kamppailu päättyi 1–1-lukemiin – Suomen maalista vastasi Niilo Saarikiven keskityksestä osunut Kai Meriluoto.

– Inter tarjosi meille juuri sopivan vahvan vastuksen. Olin tosi tyytyväinen siihen, kuinka pelaajamme kamppailivat ja laittoivat itsensä täysillä likoon. Se on tämän joukkueen selvä tavaramerkki, jonka päälle on hyvä rakentaa, valmentaja Teemu Eskola toteaa.

– Ajoittain olisimme voineet olla parempia pallollisessa vaiheessa. Meillä oli myös tosi hyviä pallollisia jaksoja, mutta suoritustaso vaihteli vähän liikaa. Korkea prässimme tuotti meille usean hyvän maalintekopaikan, mikä oli hienoa. Ottelun lopussa puolustimme välillä syvemmällä, mutta silti säilytimme vaarallisuutemme.

Kokonaisuudessaan Eskola pitää maajoukkueleiriä hyvin onnistuneena, vaikka lähtökohdat olivat ajankohdan takia haastavat. Tapahtuman tavoitteina oli mitata pelaajien tämän hetken tasoa sekä valmistautua EM-jatkokarsintaan, ja kumpikin näistä toteutui.

– Saimme tärkeää tietoa vähemmän mukana olleista pelaajista ja onnistuimme ajamaan uusia pelaajia sisään toimintaamme. Valintapooli, mistä pelaajat valitaan karsintoihin, on nyt entistä isompi, Eskola sanoo.

– Lukuisat runkopelaajamme eivät päässeet mukaan leirille, mutta se ei näkynyt toiminnassamme mitenkään. Sekä pelaajat että taustat tekivät töitä kiitettävällä tasolla. Sen osoitti myös tämän päivän ottelu.

EM-jatkokarsintaturnaus, jossa Suomi kohtaa Belgian, Italian ja Saksan, odottaa muutaman viikon päässä. Valmennustiimi analysoi lähitulevaisuudessa tämän viikon ottelut, ja pelaajien suorituksia omissa seurajoukkueissaan seurataan tarkasti. Eskolan mukaan ikäluokan terveystilanne on tällä hetkellä varsin hyvä.

– Valinnat tulevat olemaan todella hankalia. Meillä on tällä hetkellä enemmän valinnanvaraa kuin syksyllä valmistautuessamme alkukarsintaan. Huippumaita vastaan pärjätäksemme tarvitsemme jalkeille kaikki parhaat pelaajamme. Jos saamme haluamamme pelaajat mukaan, uskon täysin mahdollisuuksiimme. Itseluottamus on joukkueessa korkealla.

Vantaalla ja Helsingissä pelattava turnaus tulee olemaan poikkeuksellinen tapahtuma kotimaan kentillä. Ikäluokan EM-lopputurnaus pelattiin kesällä 2018 Pohjanmaalla, ja monet pelaajat, kuten Erling Braut Håland, on sittemmin noussut suuremman yleisön tietoisuuteen.

– Myös maaliskuun turnauksessa nähdään varmasti pelaajia, jotka ovat joku päivä maailman huipulla. Tulevia tähtiä on kaikissa neljässä joukkueessa, ja heitä kannattaa ehdottomasti tulla katsomaan. Junioripelaajille- ja valmentajille turnaus on loistava mahdollisuus nähdä omin silmin, mihin tämän ikäiset pelaajat kykenevät.

Lue lisää EM-karsintaturnauksesta täältä.

• P2003