U19-pojat otti upean voiton Ruotsista

• Maajoukkueet

Eerikkilässä pelattu ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta

U19-pojat (2003 ja myöhemmin syntyneet) pelasi tänään lauantaina ensimmäisen maaottelunsa sitten tammikuun 2020, kun vastaan asettui Ruotsi. Suomi pääsi juhlimaan vahvan esityksen päätteeksi komeaa 3–0-voittoa.

Ruotsi hallitsi ensimmäisen puoliajan kenttätapahtumia. Leonardo Farah Shahin pääsi hakemaan avausmaalia heti alkuminuuteilla, mutta Hemmo Riihimäki sai torjuttua vedon kulmapotkuksi. 18. minuutilla Linus Mattssonin pusku meni vain hieman ohi Suomen maalin.

Vaikka Suomi oli avausjaksolla vastaanottavana osapuolena, vastasi Minihuuhkajat ottelun avausosumasta. Otso Koskinen haastoi hyvin, ja hänen laukauksensa osui Ruotsin Elias Olssonin käteen – tilanteesta tuomittiin rangaistuspotku, minkä Agon Sadiku upotti alakulmaan. Vain muutamaa minuuttia myöhemmin Sadiku osui Casper Terhon syötöstä, mutta tilanne liputettiin paitsioksi.

Toisen jakson alkupuolella Suomi puolusti johtoasemaansa erinomaisesti. Tunnin kohdalla ruotsalaisvahti Sebastian Selin sai venyä parhaimpaansa, kun Kalle Wallius laukoi erinomaisen vapaapotkun kohti takakulmaa. Mainio torjunta esti Suomen toisen osuman, ja tuloksena oli vain kulmapotku.

Suomi onnistui tuplaamaan johtonsa 72. minuutilla. Niilo Saarikivi sekä Terho pelasivat erinomaisesti yhteen, ja tauolla kentälle vaihdettu Saarikivi päätti hienosti rakennetun hyökkäyksen komeaan viimeistelyyn. Terho oli itsekin onnistua maalinteossa syöksyttyään Matias Kivikon keskitykseen muutama minuutti tästä, mutta Selin esti suomalaisen aikeet.

Kotijoukkue piti lopussa vieraansa täysin kurissa, ja kävi vielä lisäajalla tekemässä illan kolmannen osumansa. Pirteästi esiintynyt Maksim Stjopin tehtaili Henri Salomaalle tekopaikan, mistä tämä ei erehtynyt. Hetki 3–0-maalia ennen nähtiin myös ulosajo, kun Ruotsin Markus Björkqvist katseli punaista.

U19-pojat ja Ruotsi kohtaavat tuplamaaottelun toisessa osassa tiistaina – kello 13:00 alkava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla

Suomi – Ruotsi 3–0 (1–0)
39’ Agon Sadiku 1–0
72’ Niilo Saarikivi 2–0