U19-pojat maalittomaan tasapeliin Viron kanssa

• Maajoukkueet

U19-poikien EM-karsintaturnaus Virossa päättyi tiistaina pelattuun maalittomaan tasapeliin Viron kanssa.

Tulos merkitsi sitä, että Suomen tie EM-jatkokarsintaan nousi pystyyn. Suomi jäi karsintalohkossa kolmanneksi.

Suomi aloitti Rakveressä pelatun ottelun vahvasti ja loi jo ensimmäisen reilun kymmenminuuttisen aikana kolme erinomaista maalipaikkaa, mutta läpi turnauksen vaivannut vaikeus pallon toimittamisessa verkkoon saakka vaivasi edelleen.

Peli tasaantui alun jälkeen hiukan, mutta Suomi pysyi hallitsevana osapuolena. Tehot kuitenkin jäivät puuttumaan.

Toisella jaksollakin Suomi pystyi luomaan useamman hyvän tilanteen, mutta kuparinen jäi lopulta rikkomatta.

- Tietysti tämä on iso pettymys. Lähdimme voittamaan tätä ottelua, se oli se iso tavoite. Jos olisimme alussa saaneet maalin, se olisi helpottanut varmasti. Sellaista tiettyä hermostuneisuutta oli ja välillä pallon liikuttaminen oli liian hidasta, mutta kyllä eväät oli toisenlaiseenkin tulokseen, päävalmentaja Kai Nyyssönen harmitteli.

- Viro oli myös muuttanut vähän taktiikkaansa ja noudatti hyvin omaa pelitapaansa. Olihan heilläkin toki muutama puolittainen paikka.

0-0-tulos merkitsi sitä, että Suomen saldoksi turnauksesta jäi kaksi tasapeliä ja yksi tappio – sekä nolla tehtyä maalia.

- Ei kaksi pistettä hirveästi tietysti ilahduta. Meillä oli joka pelissä kuitenkin ainakin 4-5 maalipaikkaa ja tänään enemmänkin, joten helppo nähdä missä tietynlainen ongelma oli. Viimeiset syötöt ja ratkaisut olivat ne kohdat, joissa meillä oli vaikeuksia. Vähän liikaa teimme vastustajan maalivahdista aina ottelun parasta pelaajaa, Nyyssönen totesi.

Tulokset eivät Nyyssösen mukaan kuitenkaan kerro ihan kaikkea Suomen pelaamisesta. Avausottelu Tanskaa vastaan oli monelta osin hyvää pelaamista ja toisessa ottelussa Italiaa vastaan oli myös tappiosta huolimatta paljon hyvää etenkin toisella jaksolla. Viro-ottelussakin jäivät puuttumaan lähinnä maalit.

- Ne asiat, joihin tämän joukkueen kanssa panostettiin, toimivat pääasiassa hyvin. Pelillisesti onnistuimme sikäli, että kokonaisuutena esitys oli kohtuullisen hyvä. Kaksi pistettä saldona kertoo vain jalkapallon raadollisuudesta, olihan se vähän kuin märkä rätti vasten kasvoja.

- Tätä emme pysty kuitenkaan enää muuttamaan, nyt pitää vain katsoa eteenpäin.

Viro – Suomi 0-0

Suomen kokoonpano: