U19-pojat kohtaavat Italian Bresciassa

• Maajoukkueet

U19-pojat jatkavat valmistautumistaan kesän 2018 EM-lopputurnaukseen kohtaamalla Italian maaottelussa 13. joulukuuta.

Suomen joukkue matkaa Bresciaan maanantaina 11.12. Ottelu pelataan keskiviikkona, joten ohjelmaan mahtuu kahdet harjoitukset. Kyseessä ei ole kansainvälinen pelipäivä, mutta isäntäjoukkue saanee mukaan kaikki parhaat pelaajansa, kun kyseessä on vain yksi ottelu keskellä viikkoa.

- Italia valmistautuu EM-jatkokarsintoihin ja joukkue on täysin potentiaalinen etenemään kesän lopputurnaukseen. Kyseessä on hieman erilainen Italia kuin yleensä. Joukkue pelaa lyhytsyöttöjä ja vahvaa pallolista peliä, päävalmentaja Kimmo Lipponen kertoo.

- Kohtaamme erittäin laadukkaan joukkueen, joten pääsemme testaamaan miten saamme parannettua puolustuspeliämme.

Italia on selvittänyt siis tiensä EM-jatkokarsintoihin voittamalla alkulohkonsa täydellä pistepotilla. Moldova kaatui lukemin 4-0, Viro 2-1 ja Ruotsi 3-2. Kevään jatkovaiheen lohkot arvotaan kuudes joulukuuta Nyonissa, Sveitsissä.

Suomi ei isäntämaana osallistu karsintoihin, vaan etenee kesän lopputurnaukseen suoraan. Joukkue pelaa kuitenkin säännöllisesti maaotteluita ja nyt on siis vuorossa Italia. Syksyyn on mahtunut jo pelit Georgiaa, Norjaa ja Ruotsia vastaan. Suomi hävisi Georgialle 0-2 ja 1-2, Norjalle 0-4 ja Ruotsille 0-3.

- Suurimmat ongelmamme ovat puolustuksen yhtenäisyydessä, se meidän on saatava parempaan kuntoon. Olemme saaneet hyökkäyksessä ihan ok määrän maalipaikkoja, mutta viimeistelyssä on ollut myös parannettavaa.

Koska kyseessä ei ole kansainvälinen pelipäivä, jää Suomen joukkueesta seurajoukkueisiinsa tällä kertaa Saku Ylätupa, Sergei Eremenko ja Serge Atakay. Abukar Mohamed toipuu vielä loukkaantumisesta.

Mukana ovat sen sijaan muun muassa Tobias Fagerström ja Marcus Forss, jotka ovat olleet sivussa loukkaantumisten vuoksi. KuPS:n Eetu Pellikka puolestaan valittiin nyt ensimmäistä kertaa vuonna 1999 syntyneiden maajoukkueeseen.

Mukana on tällä kertaa vuonna 1999 ja 2000 syntyneitä pelaajia. Vuonna 2001 syntyneiden karsinnat ovat vielä kesken ja jatkuvat kakkosvaiheella keväällä. Maajoukkuejohto on päättänyt, että mikäli U17-pojista joku nousee U19 EM-lopputurnaukseen, tapahtuu tämä vasta kun nuorempien joukkue on tippunut omasta kisastaan. Myöhimmillään tämä tapahtuu siis U17 EM-kisojen jälkeen toukokuussa.

Italia ja Suomi kohtaavat Bresciassa keskiviikkona 13.12. klo 14.30 (15.30 Suomen aikaa).

Suomen joukkue:
Miika Töyräs KuPS
Tuure Mäntynen 1.FC Kaiserslautern
Kristian Heinolainen HIFK
Kalle Katz HJK
Juho Montola TPS
Valtteri Vesiaho HJK
Jaakko Oksanen HJK
Marcus Forss Brentford FC
Eetu Pellikka KuPS
Robin Källman HJK
Juho Hyvärinen RoPS
Joel Mattsson IFK Mariehamn
Tobias Fagerström Hamburger SV
Paavo Voutilainen FC Lahti
Martti Haukioja AC Chievo Verona
Albion Ademi FC Inter
Miko Virtanen Aberdeen (nostettu joukkueeseen 8.12.)

Jääneet pois joukkueesta:
Timo Stavitski RoPS