U19-pojat kärsivät tappion Portugalille

• Maajoukkueet

Suomen alle 19-vuotiaiden poikien maajoukkue kärsi EM-esiturnauksen avausottelussaan 0-3 (0-1)-tappion Portugalille.

Suomi sai otteluun murheellisen alun. Johannes Luukkanen antoi maalipotkun matalana keskelle ja Nuno Santos pääsi väliin. Syöttö löysi Mickael Almeidan, joka tykitti pelivälineen verkon perukoille.

11. minuutilla Timo Stavitski sai pallon oikealla, mutta kuti painui takakulmasta ohi. Suomi pääsi seuraavaksi yrittämään vapaapotkusta, kun Joel Mattssonia rikottiin noin 18-metrissä. Sergei Eremenkon kuti oli tulinen, mutta painui hieman ohi oikeasta alakulmasta.

Saku Ylätupa riisti pallon keskialueella reilun vartin kohdalla ja lähetti Stavitskin matkaan. Laituri ajoi boksiin asti ja laukoi väkevästi. Veskari torjui yrityksen. Suomi pääsi muutamiin nopeisiin vastaiskuihin, mutta viimeisen kolmanneksen ratkaisut eivät olleet tarpeeksi laadukkaita.

Portugali loi heti toisen puoliajan alussa huippupaikan. Almeida karkasi keskeltä, mutta nosti pallon niukasti yli maalin. Tuure Mäntynen menetti vajaan tunnin kohdalla pallon vasemmalla ja Santos pääsi laukomaan, mutta kuti viuhui ohi. Portugali siirtyi 62. minuutilla 2-0-johtoon, kun Elves Balde täräytti vapaapotkun verkon perukoille.

Almeida pääsi laukomaan vihaisesti 76. minuutilla, mutta Luukkanen venyi paraatitorjuntaan. Portugali pääsi vielä kaunistelemaan loppulukemia, kun Rafael Leao upotti rangaistuspotkun 86. minuutilla.

- Ensimmäiset kymmenen minuuttia oli hermostunutta, mutta sen jälkeen peli oli toimivaa ja siinä oli riittävää aktiivisuutta. Se oli meidän tasoista pelaamista, päävalmentaja Kimmo Lipponen kommentoi.

- Luovutimme pallon vastustajalle liian helposti, se käänsi pelin. Joko väsyimme tai teknisistä syistä, mutta jouduimme puolustamaan liian pitkiä aikoja. Toinen jakso oli täysin Portugalin, emme pystyneet enää haastamaan heitä.

Belgia voitti päivän ensimmäisessä ottelussa Hollannin 2-1. Suomi kohtaa perjantaina Belgian ja Portugali Hollannin.

- Ajatuksenamme oli, että ne ketkä eivät aloittaneet tänään, aloittaisivat perjantaina. Katsotaan kuitenkin terveystilanne ensin. Meillä on siinä pieniä ongelmia.

Katso Lipposen, Stavitskin ja Valtteri Vesiahon haastattelut Huuhkaja-tv:stä >>

Portugali-Suomi 3-0 (1-0)