U19-pojat haastavat Sveitsin toistamiseen

• Maajoukkueet

U19-pojat jatkavat valmistautumistaan kesän EM-lopputurnaukseen kohtaamalla Sveitsin tuplamaaottelun toisessa osassa maanantaina.

Joukkueet kohtasivat perjantaina ja tuloksena oli maalittoman ensimmäisen puoliajan jälkeen isäntien 4-0-voitto. Juuri päävalmentajan vastuun ottanut Juha Malinen oli vielä perjantaina luotsaamassa U21-maajoukkueen EM-karsintaottelua Liettuaa vastaan, mutta liittyi U19-ryhmän vahvuuteen lauantaina.

- Tilanne on tietysti aika haastava, mutta kaikki on mennyt yllättävän hyvin. Kaikkien, sekä taustan että pelaajien, positiivinen suhtautuminen on auttanut asiaa. Olemme menossa kohti hyviä suorituksia. Näyttää siltä, että kaikki ovat motivoituneita ja valmiita pieniin muutoksiin. Sen aistii, Malinen totesi.

Viikonloppuun on mahtunut muun muassa kahdet palloharjoitukset sekä perjantain ottelun läpikäyntiä.

- Taistelutahto oli hyvää ja pystyimme luomaan viimeisellä kolmanneksella ihan mukavastikin tilanteita. Ratkaisevilla paikoilla pitäisi vain menestyä paremmin. Se vaatii vahvempaa itseluottamusta ja vahvempaa tunnetta siitä, mitä missäkin kohtaa kenttää tehdään.

Joukkue harjoitteli ennen Sveitsi-leiriä kertaalleen Helsingissä Malisen johdolla ja painopiste on toistaiseksi ollut puolustuspelaamisessa.

- Se käsittää korkeaa prässiä, matalaa blokkia ja mitä sen jälkeen tehdään. Olemme myös nimenneet muutamia avainkohtia, jotka pystymme hoitamaan hyvin. Ne ovat ikään kuin turvapisteitä kentälle. Nyt lähdemme sitten maanantaina katsomaan, mitä olemme muutamassa päivässä saaneet aikaan.

- Toivon, että pelissämme näkyisi harjoittelemiamme ja palavereissa läpikäymiämme puolustusmalleja. Kun hahmotamme ne, niin ryöstämme vastustajalta pallon, tuhoamme heidän peliään ja kasvatamme omaa itseluottamustamme.

Maanantain maaottelu on siis Maliselle ensimmäinen U19-päävalmentajana. Joukkueen edellisestä voitosta on aikaa, eikä luotsi vähättelekään tulosten merkitystä.

- On selvää, että tämä joukkue tarvitsee jossakin vaiheessa tuloksia. Meillä on 113 päivää aikaa satsata tähän asiaan, mutta ei se helppoa ole. Meidän tehtävä on olla positiivisia. Olen varma, että tuloksia tulee vielä.

- Meidän täytyy löytää muutama selkeä vahvuus, joihin perustamme kaiken tekemisemme. Kun hahmotamme ne ja osaamme toteuttaa ne kentälle, niin voimme lähteä peleihin kovalla itseluottamuksella.

- Me emme käytä energiaa entisten muisteluun tai kritisointiin. Myös pelaajat aloittavat nollasta ja me etsimme vahvuutemme. Rehellisyys ja rohkeus ovat avainasioita. Me kunnioitamme vastustajia ja tiedämme, että he ovat joissain asioissa eri tasolla. Silti olemme rehellisiä myös, kun katsomme itseämme peiliin. Siellä on hyviä asioita. Luomme pelimme rohkeasti niiden kautta.

Sveitsi ja Suomi ottavat yhteen maanantaina 26.3. klo 14 Suomen aikaa. Sveitsin liitto tarjoaa ottelusta suoran lähetyksen ja pääset siihen tämän linkin kautta.

• P1999