U19-poikien futsalmaajoukkueella onnistunut leiri

• Futsal

Alle 19-vuotiaiden poikien futsalmaajoukkue leireili Eerikkilässä 14.–16. tammikuuta.

Joukkue valmistautui leirillä maaliskuussa pelattavaan Futsal U19 Main Round -EM-karsintaturnaukseen. Turnaus järjestetään Janakkalassa 14.-19.3.2022.

- Leirimme oli onnistunut, ja kokonaisuudessaan viimeisen kahden vuoden aikana tätä ikäluokkamaajoukkuetta (2002-2003-syntyneet) on onnistuttu Covid-varianttiaalloista huolimatta leirittämään kohtuullisen hyvin. Joukkue alkaa olla valmis pelaamaan EM-karsintaotteluja. Kansainvälisiä harjoitusotteluita pelaajille ei ole vallitsevassa tilanteessa ehtinyt montaa kertyä, mutta toisaalta niiden, marraskuun 2021 alun Serbian turnauksen otteluiden, näytöt olivat lupaavia. Lisäksi joukkue on ehtinyt pelata yhdessä useampia kansallisia harjoitusotteluita muita futsalmaajoukkueitamme sekä miesten liigajoukkueita vastaan, ja pari tämänkaltaista lisäottelua pyrimme vielä järjestämään ennen maaliskuun puoliväliin aikataulutettuja EM-karsintoja, päävalmentaja Kerkko Huhtanen kertoo.

Voimassa olevat koronarajoitteet vaikuttavat joidenkin EM-karsintajoukkueeseen ehdolla olevien pelaajien arkiharjoitteluun ja valmistautumiseen karsintoihin.

- Ne pelaajat, jotka harjoittelevat ja pelaavat ensisijaisesti Miesten Futsal-Liigan ja -Ykkösen joukkueissa, ovat kyenneet jatkamaan EM-karsintavalmistautumistaan lähes keskeytyksettä. Toisaalta ne nuoret, joiden peliminuuteista pääosa vielä muodostuu P19 Futsal-Liigan ja alempien sarjatasojen otteluista, ovat Covid-rajoitteiden aiheuttamien sarjataukojen seurauksena jääneet vähemmälle peli- ja myös harjoitusajalle. Nuorten pelaajien kehitykselle tärkeä, eri sarjatason joukkueiden välillä tapahtuva liikkuminenkin on vaikeutunut. EM-karsintoihin valmistautumisen ja koko nuorten maajoukkuetoiminnan tulevaisuuden näkökulmasta toivottavaa tietysti olisi, että etenkin nuorten ylimmän sarjatasomme P19 Futsal-Liigan otteluita kyettäisiin kilpailutoiminnan keskeytysalueillakin jatkamaan heti, kun terveysturvallisuustilanne sen sallii, Huhtanen sanoo tilanteesta.

Koronapandemia vaikuttaa myös seuraavan maajoukkueikäluokan toimintaan.

- Tälle alkukeväälle aikataulutetut, seuraavan maajoukkueikäluokan (2004-2005-syntyneet) haltuunottoon tarkoitetut alueelliset pelaajakehitystapahtumat odottavat nekin Covid-tilanteen ja tapahtumien järjestämisedellytysten paranemista. Toisaalta nämä tapahtumat on kuitenkin tarpeen saada järjestettyä, vaikka sitten myöhemmin keväällä, koska seuraavan U19-ikäluokan EM-karsintaottelut tulevat tämän hetken tiedon mukaan vastaan jo tammi-maaliskuussa 2023. Lajiliittomme urheilutoiminnan futsalresurssit eivät valitettavasti vielä mahdollista ikäluokan pelaajatarkkailun organisointia kovin monella muullakaan, yhtä vaikuttavalla organisointitavalla.

• futsal
  • U19-futsalmaajoukkue