U19-poikien futsalmaajoukkue nimetty elokuun alun leirille

• Maajoukkueet
  • Futsal

U19-poikien futsalmaajoukkue raivaa tietä kohti koronan jälkeistä aikaa. Ensimmäisenä maajoukkueena joukkueella edessä on leiri elokuun alussa ja ryhmä leirille on nyt nimetty.

Koronapandemian eskaloituminen maaliskuun loppupuolella ymmärrettävästi jähmetti futsalmaajoukkueidenkin toimintaa ja vaikutti konkreettisesti myös U19-futsalmaajoukkueen leirisuunnitelmiin. Alkuvuoden alueellisten pelaajakehitystapahtumien ja Eerikkilässä 11.-13.3. järjestetyn valtakunnallisen pelaajakehitysturnauksen jälkeen loppukeväälle suunniteltuja, 2002-2003-syntyneiden poikien ensimmäistä U19-futsalmaajoukkueleiriä sekä ensimmäisiä maaotteluita jouduttiin lykkäämään. Sittemmin ikäluokan ensimmäinen maajoukkueleiri on saatu uudelleen aikataulutettua, joskin yhä koronavarauksin, elokuun 2020 alkupuolelle.

Peruuntuneiden maaotteluiden korvausaikataulusta ei vielä tässä vaiheessa ole tarkempaa tietoa.

- UEFA ei ole vielä kyennyt vahvistamaan tulevan futsalkauden 2020-2021 kansainvälistä kilpailukalenteria, mutta ennakkotietojen perusteella U19-poikien EM-karsinnat pyritään järjestämään käytännössä alkuperäisellä suunnitelmalla tammi-maaliskuussa 2021. Meidän osaltamme näihin karsintoihin valmistautuminen tulee siis jatkumaan elokuun ensimmäisellä maajoukkueleirillä ja loppuvuoden leiriaikataulu tarkentuu, kunhan kansainväliset ja kansalliset kilpailukalenterit saavat viralliset muotonsa, päävalmentaja Kerkko Huhtanen kertoo.

Vahvistusta kalentereihin UEFA:lta odotetaan vielä ennen juhannusta ja sen myötä syksyn ohjelmakin tarkentuu.

- Valmistautumisaikaa EM-karsintoihin ei tule olemaan paljoa, ja karsintoihin osallistuvien maiden valmistautumisedellytyksissäkin tulee melko varmasti olemaan kohtuullisen paljon vaihtelua. Meidän etumme on se, että saimme alkukeväällä onnistuneesti läpivietyä alueellisen futsalpelaajatoiminnan toimintakautemme ja alueellisissa pelaajakehitystapahtumissa jo jalkautettua tiettyjä U19-futsalmaajoukkueen pelaamisen perusperiaatteita laajemmalle pelaajajoukolle, Huhtanen sanoo.

- Toisaalta pääsimme myös pelaajakehitystapahtumien puitteissa näkemään valtakunnallisesti lähes 200 ikäluokan futsalpelaajaa, mistä joukosta tulevan maajoukkueleirin pelaajatkin valikoituivat.

Tulevan kauden osalta päätavoitteena on Huhtasen mukaan se, että uuden ikäluokan U19-futsalmaajoukkueelle ehditään saada myös riittävästi harjoitusotteluita ennen virallisia karsintaotteluita. Mahdollisten matkustusrajoitusten vuoksi tähän on jo valmisteltu perinteisistä poikkeavia ratkaisumalleja.

- Lisäksi pyrimme tietysti siihen, että pystymme syksyn tapahtumissa vielä katsastamaan joitakin sellaisia pelaajia, jotka eivät syystä tai toisesta päässeet osallistumaan kevään pelaajakehitystapahtumiin tai saaneet kutsua elokuun leirille ja jotka kuitenkin onnistuvat nostamaan profiiliaan seurajoukkueissaan tulevan alkukauden aikana, Huhtanen sanoo.

Joukkue Eerikkilän leirille 2.-5.8.

Maalivahdit (4):
Jose Suihkonen, Sievi FS
Jaakko Toivonen, SoVo
Antti Wiik, HauPa
Eero Kaisto, Tervarit-j (nimetty 31.7.)

Poisjääneet:
Aladin Ljesnjanin, LLuja