U19-maajoukkuetrio jatkaa Hongassa

• Jalkapallosarjat

Päättyneellä kaudella liigadebyyttinsä tehneet ja nopeasti joukkueen runkopelaajiksi nousseet Aino Vuorinen, Dana Leskinen ja Nana Yang jatkavat Hongassa myös ensi kaudella.

Aino Vuorinen pelasi vahvan kauden vasemmalla laidalla. Hän oli kentällä yhtä vaille kaikissa otteluissa ja iski viisi liigamaalia.

– Viime kauden onnistuneen tuloksen jälkeen on hyvät fiilikset jatkaa kehittymistä Hongassa. Meillä on loistavat olosuhteet treenata ja joukkue on täynnä upeita ja motivoituneita persoonia. Odotan innolla mitä tuleva kausi tuo tullessaan, Vuorinen sanoo Hongan sivuilla.

– Aino on monipuolinen ja nopea pelaaja. Nuoreksi pelaajaksi hän sopeutui nopeasti myös hieman uuteen roolitukseen keskikentän laidalla. Hän oli selkeä runkopelaaja joukkueessamme jo ensimmäisellä kaudellaan tehden myös arvokkaita maaleja, kommentoi puolestaan päävalmentaja Rosa Lappi-Seppälä.

15-vuotiaana, vuonna 2017 Saksan Hoffenheimiin siirtynyt Dana Leskinen palasi päättyneelle kaudelle Espooseen. Hän aiheutti jokaiselle Naisten Liigan puolustuslinjalle päänvaivaa nopeilla jaloillaan ja tekniikallaan. Kuuteentoista otteluun hyökkääjä teki neljä maalia. Leskinen jatkaa Hongassa hyvillä mielin myös ensi kaudella.

– Jatkan Hongassa todella hyvillä fiiliksillä. Heti kun kausi päättyi, tiesin, että haluan jatkaa täällä. Hongassa on hyvät olosuhteet, ja huikeat joukkuekaverit. Olen erittäin tyytyväinen myös valmennukseen ja koko organisaation toimintaan. Honka on aina ollut minulle kuin toinen koti. Ensi vuonna pysyn toivottavasti koko kauden ehjänä, opin uutta ja kehityn yhä pelaajana, hän summaa.

Lappi-Seppälä kehuu erityisesti Leskisen pelinopeutta ja työmoraalia.

– Danalla on suomalaiseksi pelaajaksi aivan poikkeuksellisia ominaisuuksia. Hyvällä tekniikalla ja räjähtävillä suorituksillaan hän on vaikea pideltävä ihan kenelle vastustajalle tahansa. Hyökkääväksi pelaajaksi hän tekee erittäin arvokasta työtä myös puolustussuuntaan. Ei ole siis ihme, että saksalaiset seurat kiinnostuivat hänestä jo vuosia sitten, Lappi-Seppälä toteaa.

Nana Yang pelasi kuluneella kaudella kaksikymmentäkaksi ottelua avauskokoonpanossa vasempana puolustajana. Vahvasti hyökkäyksiä tukemaan nouseva pakki iski kauden loppupuolella myös liigauransa avausmaalin komealla vapaapotkulla.

–Viime kausi oli niin joukkueellemme kuin itselleni menestykäs ja olen erittäin iloinen siitä, että saan jatkaa Hongassa myös tulevalla kaudella. Hongassa minulla on erinomaiset edellytykset jatkaa kasvamista ja kehittymistä pelaajana. Joukkueemme on täynnä hauskoja tyyppejä ja hyvä joukkuehenkemme huokuu myös pelistämme, Yang sanoo.

– Nana esitti vasemman puolustajan tontilla uskomattoman kypsiä otteita osallistuen aktiivisesti joukkueen hyökkäyksiin ja samalla puolustaen varmasti myös omaa maaliamme. Häneltä on lupa odottaa paljon myös tulevaisuudessa, analysoi Lappi-Seppälä.

Vuorinen, Leskinen ja Yang olivat suuressa roolissa Suomen U17-maajoukkueessa, joka selvisi upean EM-kisasuorituksen kautta vuoden 2018 MM-kisoihin Uruguayhin. Nykyään kaikki kolme kuuluvat U19-maajoukkueen runkopelaajiin. Lappi-Seppälä uskoo, että kovat kansainväliset pelit auttoivat valmistautumisessa debyyttikauteen liigassa.

– Se, että 2001-vuotiaiden maajoukkue pärjäsi niin upeasti EM-kisoissa ja selviytyi aina 2018 Uruguayn MM-kisoihin asti, auttoi varmasti myös meidän ”junnukolmikkoa” sopeutumaan Naisten Liigan tempoon. Minulla ei ollut vaikeuksia peluuttaa ja antaa vastuuta näille nuorille FC Hongan omille kasvateille. He pelasivat kaikki upean debyyttikauden, hän sanoo.

Hän on onnellinen siitä, että kaikki kolme päättivät jatkaa Hongassa.

– Näillä pelaajilla on varmasti tavoitteet korkealla ja potentiaalia kehittyä ammattilaiskentille asti. Olen äärimmäisen iloinen, että he kokevat pystyvänsä vielä kehittymään paljon FC Hongassa ja näin ollen jatkavat meillä vielä tulevallakin kaudella.

Honka on tehnyt sopimukset tulevasta kaudesta myös seuran B-tytöissä pelanneiden maalivahti Senja Koskisen, 18, toppari Ida Soinin, 18 ja laitapelaaja Tuuli Hanhivaaran, 18, kanssa.

– On aina upea ja iloinen hetki, kun saa nostaa seuran omia kasvatteja edustusjoukkueeseen. Se kertoo siitä, että FC Hongassa on tehty junioritoiminnassa asioita oikein. Meillä on jo entuudestaan ryhmässä mukana lukuisia omia kasvatteja. Viime vuonna nousi kolme B-tyttöä aina avaukseen asti ja nyt on sitten Idan, Senjan ja Tuulin vuoro. He ovat jo viime kaudella harjoitelleet naisten mukana ja osoittaneet ansaitsevansa paikkansa naisten ringissä, Lappi-Seppälä toteaa lopuksi.

• FC Honka Naiset