U19 futsalmaajoukkue voitokkaana liiganousijoita vastaan

• Futsal

Suomen futsalnuoret olivat voitokkaita viime viikonlopun harjoitusotteluissaan Futsal-Liigan nousijajoukkueita Turun Pallokerhoa ja Alastaron Urheilijoita vastaan. Ottelut osoittivat valmistutumisen EM-karsintoihin olevan hyvällä mallilla.

U19 EM-karsintojen Main Roundin lohkoarvonta suoritettiin maanantaina 30. elokuuta. Suomi isännöi karsintojen lohkoa 4 15.–20. maaliskuuta 2022. Suomen kanssa samaan lohkoon arvottiin Puola, Bosnia-Hertsegovina ja Kazakstan. Arvontaa edeltäneenä viikonloppuna 27.–29. elokuuta maajoukkue leireili Eerikkilässä ja pelasi kaksi harjoitusottelua liiganousijoita Turun Pallokerhoa (TPK) ja Alastaron Urheilijoita (AU) vastaan. Nuoret pelasivat kaksi hienoa ottelua, ja juhlivat voittoa kummassakin ottelussa.

– Leiri oli varsin onnistunut. Pelasimme joukkueena kaksi vahvaa ottelua, joista molemmissa kärsivällinen pelisuunnitelmamme toteuttaminen lopulta palkittiin viimeisen otteluneljänneksen tasoitus- ja voittomaaleilla. Nuoret miehemme ovat sisäistäneet pelitapamme perusperiaatteet, mikä on rohkaisevaa tulevia kansainvälisiä otteluita ajatellen, U19 maajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen kertoo.

Joukkueen suoritukset Futsal-Liigajoukkueita vastaan lupaavat hyvää tulevia karsintaotteluita ajatellen. Joukkue on sisäistänyt pelitavan hyvin, ja tulevilla valmistavilla leireillä valmennus voi keskittyä pienempien yksityiskohtien hiomiseen. Lisäksi joukkueella on nyt mahdollisuus keskittyä EM-karsintalohkon muiden joukkueiden pelitapaan tarkemmin.

– Peruspelaamisemme hienosäätämisen ohella voimme hiljalleen alkaa kohdentaa yhteistä leiriaikaamme vähemmälle huomiolle jääneisiin pelin osa-alueisiin sekä valmistautumiseen tulevia EM-karsintavastustajiamme – Puolaa, Bosnia-Hertsegovinaa ja Kazakstania – vastaan, Huhtanen avaa.

U19 maajoukkue pelasi Alastaron Urheilijoita vastaan Eerikkilässä. Kuva: Leo Hynninen

Tiukat ottelut liiganousijoita vastaan

U19 Futsalmaajoukkue matkusti TPK-ottelua vastaan Turkuun. Liigan nousijajoukkue siirtyi ottelussa johtoon jo viidennellä peliminuutilla kapteeninsa Joona Forsströmin toimesta. Ensimmäinen puoliaika mentiin turkulaisten johdossa, mutta kypsästi pelannut maajoukkue malttoi odottaa ratkaisun paikkojaan.

Ottelun toisen puoliajan viimeiset kymmenen minuuttia olivat vauhdikasta ja maalirikasta futsalia. Ottelun tehopelaaja Eetu Kaikkola toi maajoukkueen tasoihin ajassa 32’. Vain pari minuuttia myöhemmin Joonathan Hynninen vei Suomen johtoon Taneli Kohosen syötöstä. TPK taisteli vielä itsensä tasoihin, mutta sitten maajoukkue meni menojaan. Maalinteossa onnistuivat vielä Eero Kaisto, Eetu Kaikkola ja Nemo Asumalahti. Loppulukemiksi kirjattiin 2–5.

Leiriviikonlopun toinen ottelu pelattiin maajoukkueen kotiluolassa Eerikkilän Urheiluopistolla. Myös AU tarjosi nuorille kovan vastuksen, mutta jälleen kärsivällisyys oli maajoukkueen vahvuus. Alastarolaiset aloittivat maalinteon jo kolmannella peliminuutilla, ja ajassa 28’ AU:n molemmat maalit viimeistellyt Jani Luoma vei vierailijat jo 0–2-johtoon.

Vain minuuttia Luoman toisen osuman jälkeen Tomi Pajala avasi maajoukkueen maalitilin. Viimeinen neljännes oli jälleen nuorilta vahvaa tekemistä. Eetu Kaikkola toi Suomen tasoihin ajassa 34’ ja viimeisellä peliminuutilla Taneli Kohonen viimeisteli voittomaalin.

– Miesten Futsal-Liigaan alkavaksi kaudeksi nousseet TPK ja AU tarjosivat pelaajillemme laadukkaan ja mielekkään vastuksen. Vaikka meillä kenties oli pieni etulyöntiasema otteluvalmistautumisessa alkukesän ja edellispäivien leiriharjoitusten ansiosta, ottelut varmasti vahvistivat useamman nuoren pelaajan uskoa omiin valmiuksiin kilpailla kansallisessa pääsarjassamme. Vastaavien harjoitusotteluiden pelaaminen saattaa myös tulla uudelleen ajankohtaiseksi tulevan talvikauden aikana, mikäli COVID edelleen vaikeuttaa kansainvälisiin harjoitusotteluihin ja turnauksiin osallistumista, Huhtanen päättää.

TPK - U19-futsalmaajoukkue, 2-5 (1-0)

4 min, 1-0, Joona Forsström (Atte Ekholm)
32 min, 1-1, Eetu Kaikkola (-)
34 min, 1-2, Joonathan Hynninen (Taneli Kohonen)