U18-tyttöjen ensikertalaiset tekivät vaikutuksen valmennukseen

• Maajoukkueet

Pikkuhelmarit kärsi eilen torstaina 3–1-tappion TuNL:n P2007-joukkueelle.

U18-tyttöjen (2004 ja myöhemmin syntyneet) vuoden ensimmäinen maajoukkueleiri päättyi tänään Eerikkilässä. Usea alun perin leiriryhmään nimetty pelaaja joutui jäämään sivuun tapahtumasta, mutta varalistalta joukkueeseen nousseet pelaajat täyttivät paikat mainiosti.

– Monelle ensikertalaiselle avautui mahtava tilaisuus näyttää osaamistaan, ja oli hienoa päästä pelaajia, jotka olivat ihan uusia maajoukkueympäristössä. Koko joukkueesta huokui leirin ajan iloisuus ja valtava heittäytyminen, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

Leiri alkoi fyysisillä testeillä, joissa nopeustestien tulokset olivat Pitkäkankaan mukaan erittäin positiivisia. Kestävyysominaisuudet nousivat selkeiksi kehityskohdiksi, ja Pitkäkangas huomauttaa, että pelaajien tulee tehdä paljon töitä parantaakseen jaksamistaan.

– Toisena päivänä pidimme kaksi palloharjoitusta. Aamulla kävimme läpi puolustuspelimme periaatteita ja harjoituksessa oli paljon kertaamista, koska joukkueessa oli reilusti uusia pelaajia. Pyrimme viilaamaan yksityiskohtia niiden pelaajien kanssa, joille asiat olivat tutumpia, Pitkäkangas avaa.

– Illalla keskityimme hyökkäyspeliimme samalla tavalla. Kummatkin harjoitukset olivat mielestämme oikein onnistuneet, ja saavutimme asettamamme tavoitteet. Pelaajien jalat liikkuivat terävästi, ja he olivat erittäin vastaanottavaisia sekä kentällä että palavereissa. Ennen kaikkea he halusivat antaa kaikkensa.

Pitkäkangas kertoo, että TuNL:n P2007-joukkue oli Pikkuhelmareille erinomainen vastustaja torstain harjoitusottelussa, jonka turkulaiset voittivat lukemin 3–1. Peli oli Suomelle ensimmäinen sitten marraskuun, jolloin Norja haki Eerikkilästä 3–0-voiton.

– Isot kiitokset TuNL:lle. Pojat rankaisivat virheistämme, vauhti oli todella kova, ja pelaajamme joutuivat tulemaan toimeen kovassa tila- ja aikapaineessa. Kaikki pelaajat pelasivat vähintään 45 minuuttia, ja jokainen jätti kentälle kaikkensa. Korkean intensiteetin juoksuja tuli paljon, Pitkäkangas kiittelee.

– Isoin oppimme Norja-pelistä oli se, että kaksinkamppailupelaamisemme pitää kehittyä – käsien ja kropan käyttö sekä itsensä puskeminen äärirajoille oli eilen eri tasolla, ja se oli hienoa nähdä. Kasasimme pelaajille videon, jossa oli kooste kaksinkamppailuista. Otimme ison harppauksen eteenpäin.

Haasteita Suomella oli muun muassa hyökkäyspelaamisessa sekä vastustajan pitkissä palloissa. Pitkäkangas toteaa, että pelaajat löysivät kehityskohteita myös itsenäisesti.

– Tarvitsemme yhä malttia pelinavaamiseen, ettemme lukitse etenemistä. Aina, kun maltoimme liikutella vastustajaa riittävän monta kertaa, onnistuimme etenemään. Rakenteluvaiheessa meidän olisi pitänyt pystyä vaihtamaan kaistaa vielä useammin, mutta pelin edetessä kuitenkin paransimme sitä, Pitkäkangas kertoo.

– Meille oli jälleen haasteita niissä tilanteissa, kun vastustaja löi pitkää palloa boksiimme. Pojat olivat pääpalloissa sekä kakkospalloissa selkeästi meitä edellä, ja meidän täytyy parantaa niissä. Maaotteluissa palloja lentää boksiimme sekä linjamme taakse – meidän täytyy suojella maaliamme paremmin. TuNL rankaisi meitä virheistämme.

”Kaikilla oli asennoituminen ihan paikallaan”

Claudia Palosaari viimeisteli Suomen 3–1-kavennuksen Jenna Koiviston syötöstä. ONS:aa edustava Palosaari oli ensi kertaa maajoukkueen mukana, ja hän antoi joukkuetovereilleen kiitosta peli-ilmeestä. Maali luonnollisesti lämmitti ensikertalaista, ja Palosaaren mukaan koko leiristä jäi hyvät fiilikset.

– Kutsu leirille tuli aika yllättäen, mutta tuntui totta kai todella hyvältä. Se oli semmoinen tilaisuus, mitä olin odottanut, ja nyt se sitten tuli sieltä vihdoin. Entuudestaan en tuntenut oikeastaan kuin yhden pelaajan, mutta leirillä tuli semmoinen fiilis, että olisin tuntenut porukkaa entuudestaankin, TP-47:n kasvatti sanoo.

– Mielestäni meillä oli tosi tiivis, ja samaan aikaan myös tosi avoin porukka. Oli paljon uusia pelaajia, mutta siitä huolimatta tuntui, että hitsaannuimme heti yhteen. Kaikki ottivat jokaisen pelaajan mukaan tosi hyvin. Kaikilla oli asennoituminen ihan paikallaan.

Palosaari siirtyi vastikään ONS:n organisaation vastikään, ja nuorukaisella on luottavaiset tunnelmat kauden 2022 suhteen. BSM-karsinta alkoi sekä ONS:n että Palosaaren kannalta mainiosti, sillä Palosaari onnistui maalinteossa, kun oululaisryhmä haki 4–1-voiton HJS:n vieraana viime viikonloppuna. ONS:n kotiavaus koittaa sunnuntaina 13. helmikuuta, kun vastaan asettuu PK-35.

– Meillä on tosi hyvä jengi koossa kaikin puolin. Itselläni on tietysti näin alkuun ollut haastavaa saada sitä omaa parasta pelaamista esille, mutta kyllä sekin sieltä tulee, kun saan alle enemmän toistoja ja treenaamista heidän kanssaan, Palosaari toteaa.

– Viime viikonlopun voitto oli tosi hyvä startti SM-karsintasarjalle. Minulla on vahva fiilis tulevia pelejä kohtaan – tuolla jengillä ja meidän vahvuuksillamme saamme haastettua ihan minkä vaan jengin.

• T2004