18.9.2021 klo 17.00

U18-tytöt tasapeliin Ruotsia vastaan - "Tärkeä kokemus kaikille"

Ⓒ Kalevi Hämäläinen / SPL

U18-tyttöjen (2004 ja myöhemmin syntyneet) vuoden ensimmäinen maaottelu päättyi 1–1-tasapeliin Ruotsia vastaan.

Avausjaksolla ei Eerikkilässä maaleja nähty ja ottelun avausmaalia saatiin odotella aina 86. minuutille. Neela Antikainen keskitti ja Liina Tervo siirsi Suomen lähietäisyydeltä 1-0-johtoon. Ruotsi onnistui kuitenkin tasoittamaan pelin vielä lisäajalla, kun Suomen purku epäonnistui ja Liwa Nilsson pääsi laukomaan loppulukemiksi 1-1.

Joukkueen päävalmennusvastuun poikkeuksellisesti tällä viikolla kantanut Valtteri Kumpuniemi harmitteli myöhään syntynyttä tasoitusosumaa, mutta oli tyytyväinen omiensa esitykseen.

–  Johtoaseman jälkeen halusimme vähentää riskiä ja saada painetta pois omalta maalilta. Maali syntyi käytännössä ainoasta hetkestä, kun emme onnistuneet purkamaan palloa omasta boksista pois, Kumpuniemi taustoitti.

–  Harmittaa, kun voitto oli niin lähellä, mutta kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen pelin. Tiesimme, että Ruotsi on vaarallinen ja puolustimme pääsääntöisesti erinomaisen hyvin. Tiesimme, että kun jaksamme sen tehdä, palkinto tulee jossakin vaiheessa. Meidän tekemämme osuma oli todella hieno, saimme rakennettua tilanteen alhaalta asti.

Vaikka avauspuoliskolla ei maaleja nähty, oli Kumpuniemi tyytyväinen Suomen hyökkäyspeliin myös ensimmäisen 45 minuutin aikana.

– Loimme useita maalipaikkoja ja pystyimme pitämään palloa vastustajan kenttäpuoliskolla.

Parannettavaa jatkoa varten jäi sen sijaan pelikovuudessa.

–  Pitää olla aggressiivisempia ottamaan kontaktia vastustajaan ja uskaltaa pysyä pallossa kroppaa käyttäen. Paineesta tultiin pois liian helposti kuljettamalla, kun me jäimme liian kauas.

Vuoden ensimmäisessä ikäluokan maaottelussa oli tavoitteena saada peliaikaa kaikille, ja niin myös tehtiin. Suomi vaihtoi Annika Idmania lukuunottamatta koko kentän toiselle puolikkaalle.

–  Meillä oli 15 ensikertalaista. Maaotteluita on ollut niin vähän, että oli tärkeää saada kokemus kaikille ja pelimallia eteenpäin, Kumpuniemi kertoi.

U18-ikäluokan leiri päättyi lauantaihin. Kumpuniemen mukaan kaikki sujuu yhtä loukkaantumista lukuunottamatta mainiosti.

–  Yksi harmittava loukkaantuminen tuli, kun Sanra Pulliainen loukkaantui ja joutui jättämään leirin kesken. Muuten on mennyt hyvin, taustat ovat paiskineet hommia ja pelaajat vetäneet hyvin. Ei voi kuin hymyillä, oli helppoa olla virkaa tekevä päävalmentaja, Kumpuniemi päätti.

U18-ikäluokan seuraava maajoukkueleiri on Eerikkilässä marraskuun puolivälissä.

Katso tallenne ottelusta Palloliiton Youtube-kanavalla >>