U18-tytöt nimetty syyskuun maajoukkueleirille ja Ruotsi-otteluun

• Maajoukkueet

Pikkuhelmareiden vuoden ensimmäinen maaottelu pelataan lauantaina 18. syyskuuta 13:00, ja se näkyy suorana Palloliiton YouTubessa.

U18-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Eerikkilässä 13.–18. syyskuuta. Suomi pelaa leirillä harjoitusottelun poikajoukkuetta vastaan ja päättää sen maaottelulla Ruotsia vastaan. Kyseessä ovat ikäluokan ensimmäinen leiri sekä maaottelu U18-vaiheessa.

– Matka kohti reilu vuoden päästä olevia karsintoja alkaa nyt. Normaalista poiketen tämä leiri on päällekkäin U19-leirin kanssa. Tämä johtuu siitä, että halusimme saada maaottelut molemmille ikäluokille, eikä tämän syyskuun FIFA-ikkunan pituus mahdollistanut leirien peräkkäin pitämistä, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

– Tämän leirin päävalmentajana tulee toimimaan Valtteri Kumpuniemi, koska olen itse samaan aikaan U19-tyttöjen mukana. Valtteri toimii jatkossakin valmentajana tässä tiimissä.

Pitkäkangas iloitsee siitä, että ikäluokka pääsee maaotteluiden makuun heti ensimmäisellä leirillään. Aiemmin, myöskään ennen koronaa, tämä ei ole ollut onnistunut.

– Tämä on upea tilaisuus päästä heti mittaamaan KV-ottelun vauhtia, ja moni pelaajistamme tulee pelaamaan ensimmäisen maaottelunsa. Toisen ottelun tulemme pelaamaan poikajoukkuetta vastaan, joten kovat ottelut tulemme varmasti saamaan. Vastuuta ja näytönpaikkaa on luvassa varmasti kaikille joukkueeseen nimetyille pelaajille.

Pitkäkangas kertoo, että joukkue lähtee työstämään pelimallinsa periaatteita, jotka tulevat olemaan jatkoa U17-vaiheessa käydyille asioille.

– Tämän vuoksi meillä on kolme ensimmäistä päivää varattu harjoituksille, ja pelipäivät tulevat olemaan leirin loppupuolella. Tulemme käyttämään myös normaalia enemmän aikaa ryhmäytymiseen, koska edellisestä leiristä on kulunut jo tovi, ja joukkueemme kokoontuu tässä koostumuksessaan ensimmäistä kertaa.

Pitkäkankaan mukaan 2004 syntyneiden ikäluokka on laadultaan todella tasainen, ja siitä löytyy kattava määrä mielenkiintoisia ja potentiaalisia pelaajia. Päävalmentaja muistuttaa, että tämän leirin valintojen ulkopuolelle jäi laadukkaita ja potentiaalisia pelaajia, mutta seuraava leiri koittaa jo marraskuussa.

– Tämän U18 vaiheen tärkeimmät tavoitteet on valmistaa joukkuettamme reilu vuoden päästä oleviin karsintoihimme sekä tarjota näytönpaikkoja ja mahdollisuuksia edelleen mahdollisimman laajasti. Mahdollisuuksia ja näytönpaikkoja varmasti on tarjolla, kun sen osoittaa oman arjen harjoittelussa ja peleissä, Pitkäkangas sanoo.

– Pelaajatarkkailun osalta meillä oli useita sarjoja seurattavana, ja pelejä oli todella tiuhaan tahtiin. Onnistuimme kuitenkin taustatiimimme kanssa näkemään livenä useampia pelejä jokaiselta pelaajalta. Lisäksi isot kiitokset seuroille sekä heidän valmentajilleen ja taustahenkilöilleen livestriimeistä ja otteluvideoista, jotka saimme aina nopealla aikajänteellä. Ilman tätä emme olisi ehtineet nähdä pelaajia näin kattavasti.

Suomen joukkue:
Moona Laine Ilves
Ada Eronen FC Honka
Patricia Bohui Ilves
Lilja Niiranen ONS (nimetty 11.9.)

• T2004