U18-tytöt ja Ruotsi iskevät yhteen lauantaina – ”On tärkeää, että kenttätasapainomme on hyvä”

• Maajoukkueet

Kello 13:00 alkava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTubessa

U18-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) kokoontui Eerikkilässä tämän viikon maanantaina. Eilen torstaina Suomi pelasi harjoitusottelun TPV:n C-poikien kanssa, ja leirin päätöspäivänä edessä on vuoden ensimmäinen maaottelu Ruotsia vastaan.

TPV-ottelu päättyi Suomen 2–1-voittoon. Tauolle mentiin tamperelaisten johdossa, mutta Pikkuhelmarit onnistui kääntämään pelin edukseen Patricia Bohuin sekä Annika Idmanin maaleilla. Päävalmentajana tämän viikon ajan toimiva Valtteri Kumpuniemi oli varsin tyytyväinen Suomen esitykseen.

– Kun toivuimme ensijännityksestä, saimme pelattua hyvän ottelun. Pystyimme toteuttamaan harjoittelemiamme asioita varsinkin hyökkäyspelaamisessa. Pojat prässäsivät useammalla pelaajalla, mikä toi meille haasteensa, mutta onnistuimme pelinavaamisessa, Kumpuniemi toteaa.

FC Honkaa edustava Senni Kaikkola pelasi TPV-ottelussa toisen jakson ajan.

– Etenkin toinen puoliaika oli meiltä hyvä, eikä vastustaja juuri päässyt hyökkäämään boksiimme. Pystyimme pitämään palloa ja toteuttamaan juttuja, mitä olemme harjoitelleet. Leiri on mennyt muutenkin tosi hyvin. Olemme käyneet treenikentillä ja palavereissa läpi asioita, missä meidän pitää vielä parantaa, Kaikkola sanoo.

Lauantain vastustaja Ruotsi pelasi eilen U19-tyttöjä vastaan. Kumpuniemi näki Suomen 3–2-voittoon päättyneen ottelun, joten valmennuksella on tiedossaan, millainen vastus länsinaapuri on.

– Meidän tulee pystyä etenemään monipuolisesti. Ruotsi puolustaa 4–4–2-muodolla, ja täytyy kyetä sekä hyödyntämään leveyttä että edetä kymppialueen kautta. He muuttavat puolustamistaan sen myötä, missä vastustajat ovat. On tärkeää, että tunnistamme, missä tiloja on, Kumpuniemi sanoo.

– On myös tärkeää, että kenttätasapainomme on hyvä – Ruotsi on todella vaarallinen tilanteenvaihdoissa. Ruotsi pyrkii riistojen jälkeen etenemään todella nopeasti pystyyn, ja niin laiturit kuin hyökkääjät lähtevät kovaa pystyyn. Suomella oli eilen haasteita siinä, ja me kiinnitämme siihen extrahuomiota.

Kaikkola on yksi Suomen pelaajista, jotka saattavat tehdä ensiesiintymisensä maaottelussa lauantaina.

– Tiedämme, kuinka haluamme pelata huomenna, ja osaamme varautua Ruotsin vahvuuksiin. Odotan peliä tosi innolla – toivottavasti pääsen tekemään debyyttini.

• T2004