U18-pojat Virossa pelattavaan Baltic cupiin nimetty

• Maajoukkueet

U18-pojat (2001) jatkavat valmistautumistaan kohti marraskuun EM-karsintoja kesäkuussa Baltic cupissa, jossa vastaan asettuu Viro, Latvia ja Liettua.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen on valinnut mukaan 18 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia. Kaikki tulevat saamaan hyvin peliaikaa jo siksikin, että ensimmäinen ottelu on torstaina 6.6. klo 18 ja seuraava heti perjantaina 7.6. klo 15. Päätösottelu on sunnuntaina 9.6. klo 13.

Ikäluokan mahdollisesta EM-karsintajoukkueesta puuttuvat loukkaantumisista toipuvat Maximus Tainio ja Benjamin Hiekkanen sekä kautensa Tanskassa ja Saksassa päättävät Oliver Antman ja Anssi Suhonen. Kuten nuorisomaajoukkueisiin kuuluukin, ryhmä on jälleen elänyt ja muutosta on tullut tällä kertaa kuuden pelaajan verran. Mukana on myös yksi vuonna 2002 syntynyt pelaaja, eli KuPS:n puolustaja Tony Miettinen.

- Olen tyytyväinen joukkueeseen, Baltic cup on hyvä paikka tarkastaa pelaajia missä kukin menee. Pelaajia on ulkomailta ja Suomesta Veikkausliigasta Kakkoseen, Nyyssönen toteaa.

- Lähdemme kehittämään peliä, se on selvä asia. Haluamme olla jokaisessa ottelussa vahvasti mukana ja voittaa. Yksikään näistä peleistä ei tule olemaan helppo ja aikataulu on tiukka. Tapahtuma on pelipainotteinen, harjoittelulle ei jää paljon aikaa.

U18-pojat olivat edellisen kerran koolla maaliskuussa, kun joukkue kohtasi Montenegron vieraissa tuplamaaottelussa. Tuloksiksi kirjattiin 2-2-tasapeli ja 1-2-tappio.

- Montenegro-ottelut olivat meille haastavia. Johdimme molempia 1-0 ja meillä ei ollut mitään hätää. On tärkeää, kuinka pelaamme johtoasemassa. Päästimme molemmissa peleissä kaksi maalia, se on paljon. Olimme se joukkue, joka piti enemmän palloa, mutta olennaista on missä ja kuinka pelaamme tilanteenvaihdot.

- Toivon, että pääsemme hallitsemaan palloa Baltic cupissa vastustajan kenttäpuoliskolla ja että kenttätasapainomme on tilanteenvaihdoissa kunnossa. Luonnonurmi alustana maaliskuussa oli vielä haasteellisempi, nyt ei enää.

Valmennusjohto on käyttänyt ajan maaliskuun leirin jälkeen tarkasti Suomen pelaajien seurantaan. Nuorisomaajoukkuevalmentajat eivät pääsääntöisesti vieraile pelaajien arjessa ulkomailla, mutta Nyyssönen toteaa sen olevan tavoite tulevaisuudessa. Esimerkiksi Tanska olisi tällä hetkellä mielenkiintoinen kohde.

- Videoiden saanti ei ole aina helppoa ulkomailta tai esimerkiksi Suomen Kakkosesta. Teemme sen eteen paljon töitä, se on tärkeää ja saamme hyvin tukea pelaajilta itseltään. Viimeisen kahden viikon aikana ennen turnausta kiinnitämme sitten enemmän huomiota vastustajiin. EM-karsinnat ovat tietysti eri asia, mutta näin toimimme muissa maaotteluissa ja turnauksissa, luotsi lisää.

Vuonna 2001 syntyneiden ikäluokan vuoden ohjelman löydät täältä. Suomi kohtaa EM-karsinnoissa marraskuussa Tanskan, Ranskan ja Färsaaret. Miniturnaus pelataan Tanskassa.

Baltic cupin otteluohjelman löydät Viron liiton sivuilta täältä.

6.6. klo 18 Viro-Suomi, Tartto

7.6. klo 15 Suomi-Latvia, Võru

9.6. klo 13 Liettua-Suomi, Tartto

Suomen joukkue:

Viljami Sinisalo Aston Villa FC

Julius Schmid SpVgg Unterhaching

Noah Nurmi Esbjerg fB

Patrik Raitanen Liverpool FC

Joel Laitinen PEPO

Seth Saarinen HJK

Joonatan Laine FC Honka
Kevin Larsson HIFK (nimettiin joukkueeseen 6.6.)

Julius Perälä Pallo-Iirot

Tony Miettinen KuPS