U17-tyttöjen liikuttunut päävalmentaja Saloranta – ”Joukkue antoi kaikkensa”

• Maajoukkueet

Suomen joukkue oli täysin murtunut hävittyään MM-kisojen toisessa ottelussaan Montevideon Charrúa stadionilla Ghanalle lukemin 1-3 (0-2). Kun lohkon toisessa ottelussa Uusi-Seelanti päihitti Uruguayn 2-1, Suomen puolivälierähaaveet hautautuivat lopullisesti.

U17-tyttöjen päävalmentaja Marko Saloranta oli silminnähden liikuttunut puhuessaan joukkueensa esityksestä ottelun jälkeen.

- Joukkue antoi fyysisesti ja henkisesti kaikkensa, enempää ei ole. Edes 0-2-tappioasemassa kukaan ei luovuttanut, vaan joukkue taisteli. Kun he menevät pelin jälkeen pukuhuoneeseen, he voivat katsoa joukkuetoveriaan silmiin ja sanoa anteensa kaikkensa.

- Olen ylpeä joukkueestani. Valmentajaa voi tuloksesta syyttää, mutta pelaajat tekivät kaiken mahdollisen. Jos pelaa noin, kuten Suomi äsken kentällä pelasi, voivat kaikki olla ylpeitä suorituksestaan.

Suomella ottelun alku oli vaikea ja Ghana johti 13. minuutin kohdalla jo 2-0 Millot Pokuaan ja Mukarama Abdulain maaleilla. Etenkin toiselle jaksolle Suomi paransi, ja Jenni Kantanen avasi Suomen maalitilin MM-kisoissa 75. minuutin kohdalla. Lisäosumiin oli mahdollisuuksia, mutta maaliviivaa lähemmäs Suomi ei enää päässyt.

- Annoimme maalit hieman liian helposti, mutta maalintekomahdollisuuksia meillä oli riittävästi. Ghana käytti omat paikkansa tehokkaammin, Saloranta totesi.

Ikäluokan MM-debytantti Suomi kohtaa kisojen päätösottelussaan emäntämaa Uruguayn tiistaina.

- Valmentaja Jonne Kunnas tekee yöllä videoklipit valmiiksi Uruguay-otteluun ja valmistautuminen sitä kohti alkaa. Tämän joukkueen kanssa ei ole väliä mikä on vastustaja tai mikä on pelin panos. Joukkue menee kentälle aina voittaakseen.

- Me annamme kaikkemme viimeisessä ottelussa, mutta takaan, että osa tämän joukkueen pelaajista ja valmentajista tulee esiintymään MM-kisoissa vielä uudelleen, Saloranta sanoi.

Suomen ottelut MM-kisojen alkulohkossa A (Suomen aikaa):

13.11. klo 21.00 Uusi-Seelanti – Suomi, Estadio Charrúa, Montevideo 1-0 (1-0)
16.11. klo 21.00 Suomi – Ghana, Estadio Charrúa, Montevideo 1-3 (0-2)
20.11. klo 22.00 Suomi – Uruguay, Estadio Domingo Burgueño Miguel, Maldonado

Yle näyttää Suomen alkulohkon ottelut.

FIFAn U17-tyttöjen MM-kisasivut >>

• U17WWC