U17-tyttöjen kapteeni Enkkilä: ”Taistelutahtoa riittää”

• Maajoukkueet

Suomi kohtaa maanantaina EM-lopputurnauksen päätösottelussaan Englannin ja taistelee paikasta marraskuussa Uruguayssa pelattaviin MM-kisoihin. Saksa ja Espanja pelaavat EM-turnauksen finaalissa kolmatta vuotta peräkkäin.

Suomen kapteeni Tuuli Enkkilä vakuuttaa, että pitkä turnaus on vankistanut joukkueen taistelutahtoa.

- EM-turnaus on ollut ainutlaatuinen kokemus. Tällä näkee, mikä on taso ikäisissämme kansainvälisellä huipulla. Olemme päässeet pelaamaan aivan mielettömän kovia pelejä, mittaamaan omia kykyjämme ja saaneet aivan valtavasti oppia sekä motivaatiota arkeen.

Suomi kärsi alkulohkon avauspelissään 1-2-tappion Saksalle, voitti Liettuan 4-0 ja kaatoi välieräpaikan ratkaisseessa trillerissä Hollannin 2-1. Välierässä joukkue joutui taipumaan Espanjalle 0-1-lukemin.

- Saksaa vastaan pelasimme vahvuuksillamme ja pystyimme haastamaan hallitsevan mestarin. Meillä oli Saksaa vastaan mahdollisuus jopa voittoon, mutta Espanja oli kyllä meitä aidosti parempi, Enkkilä arvioi.

Henkilökohtaiseen ja joukkueensa pelirohkeuteen Enkkilä on tyytyväinen.

- Tässä joukkueessa pelaajat eivät pelkää virheitä. Uskallamme pelata omaa peliämme, emmekä lähde koskaan kentällä kunnioittamaan tai pelkäämään vastustajia. Meidän koko joukkue on kokenut niin paljon yhdessä, ja me uskallamme kentän ulkopuolellakin olla rehellisiä, emmekä esitä mitään, niin sitä kautta myös kentällä voimme laittaa itsemme täysillä peliin.

Suomen EM-lopputurnaus on maanantaina kestänyt kuusitoista päivää. Joukkue ei ole koskaan aiemmin ollut yhdessä näin pitkään. Aiemmissa turnauksissa Suomi on pelannut yleensä kolme ottelua, mutta nyt edessä on jo viides ja kovimmalla mahdollisella tasolla. Vieläkö henkinen ja fyysinen suorituskyky riittää Englannin kaatamiseen?

- Kyllähän tämä aikamoinen rutistus on ollut, mutta taistelutahtoa riittää. Koko joukkue uskoo, että huominen on meille välietappi ja pelit jatkuvat marraskuussa Uruguayn MM-kisoissa, Enkkilä sanoo.

Englannin puolustus- ja hyökkäyspelaaminen on Suomen leirissä käyty tarkkaan läpi.

- Englanti hyökkää suoraviivaisesti ja heillä on nopeita hyökkäysalueen pelaajia, joten siinä meidän pitää olla huolellinen.

Suomi kohtaa EM-kisojen päätöspelissään maanantaina 21.5. kello 14.00 Englannin. Tasatulokseen päädyttäessä jatkoaikaa ei pelata, vaan voittaja ratkaistaan rangaistuspotkukilpailussa. Ottelun voittaja etenee marraskuussa Uruguayssa pelattaviin ikäluokan MM-kisoihin.

Lue lisää UEFA:n verkkosivuilta.

• T2001