U17-tytöt upeaan voittoon EM-kisoissa

• Maajoukkueet

U17-tytöt kaatoivat Liettuan 4-0-lukemin EM-lopputurnauksen toisessa ottelussaan. Suomen maaleista vastasivat Annika Huhta ja Vilma Koivisto.

Peli eteni Suomen kannalta ennakoidusti. Suomi oli valmistautunut siihen, että Liettua puolustaa Hollannille kärsimänsä isonumeroisen tappion jälkeen syvällä omalla alueellaan ja yrittää iskeä nopeilla vastahyökkäyksillä.

Tyylikkäistä voittolukemista huolimatta Suomen päävalmentaja Marko Saloranta ei ollut täysin tyytyväinen joukkueensa suoritukseen, vaikka varsinaisia yllätyksiä Liettua ei tarjonnut.

- Pallon tempo laahasi, teimme ajoittain vääriä valintoja ja puskimme turhaan heidän puolustusmuuriinsa. Toki nuorille pelaajille voi käydä kokemattomuudesta johtuen niin, että prässin puuttuessa pallon liike loppuu.

- Toinen juttu on se miten reagoimme, kun menetimme pallon. Puolustimme laiskasti yläalueella, mikä on normaalisti ollut tämän joukkueen vahvuus. Menetyksien jälkeinen pelaaminen kuitenkin parani ottelun edetessä, Saloranta pohdiskeli.

Suomen ensimmäinen maali syntyi Huhdan kaukolaukauksella 25. minuutin kohdalla. 2-0-osuma oli lähes identtinen 39. minuutin kohdalla juuri ennen taukoa. Toisella jaksolla Dana Leskinen kaadettiin boksissa ja Vilma Koivisto pisti varmasti pallon sisään 52. minuutin kohdalla. Annika Huhta teki kolmannen osumansa läheltä maalia 63. minuutilla.

- Olisimme voineet ratkaista pelin aiemminkin, mutta se olisi vaatinut päättäväisempää otetta boksissa. Saimme kuitenkin voiton, jonka tarvitsimme. Pystyimme säästämään energiaa, sillä meillä oli avauksessa kuusi eri pelaajaa kuin avausottelussa, Saloranta totesi.

Lohkon toisessa ottelussa Suomen seuraava vastustaja Hollanti pelasi Saksan kanssa 2-2-tasatuloksen. Saksa nousi tasoihin ottelun lisäajalla.

- Hollannilla on meihin nähden kuuden tunnin palautumisetu. Toisaalta Hollanti on pelannut molemmat ottelut samoilla kokoonpanoilla, ja tänään Saksaa vastaan se pelasi toisen jakson lähes kokonaan vajaalla heidän maalivahtinsa saatua punaisen kortin. Voiton menetys viime hetkillä on myös kova paikka henkisesti, Saloranta arvioi.

- Hollanti on kova, mutta meille on realismia ottaa heitä vastaan hyvä tulos, joskaan helppoa se ei tule olemaan. Tämä on silti ihannetilanne, koska jatkopaikka on omissa käsissämme. Seuraavaksi ei ole kyse mistään muusta kuin jalkapallo-ottelun voittamisesta, Saloranta päättää.

Suomi kohtaa alkulohkon viimeisessä ottelussaan Hollannin 15.5. Lohkon kaksi parasta joukkuetta jatkavat välieriin. Toisessa lohkossa pelaavat Englanti, Puola, Espanja ja Italia.

Kooste ottelusta nähtävillä artikkelikuvan linkkiä klikkaamalla.

EM-kisoista lisää UEFA:n sivuilta täältä.

Liettua-Suomi 0-4 (0-2)
25’ 0-1 Annika Huhta
39’ 0-2 Annika Huhta
52’ 0-3 Vilma Koivisto rp.
63’ 0-4 Annika Huhta

Suomen kokoonpano: