U17-tytöt tasapelillä lohkokakkoseksi

• Maajoukkueet

Alle 17-vuotiaiden (2001) tyttöjen maajoukkue päätti Sloveniassa pelattavan EM-karsintaturnauksen 1-1 (1-0)-tasapeliin Italiaa vastaan. Tulos tiesi sitä, että Italia voitti lohkon ja Suomi sijoittui kakkoseksi.

Suomi sai otteluun unelma-alun, kun avausmaali nähtiin jo kolmannella minuutilla. Nana Yangin kulmapotkusta Kaisa Juvonen pääsi siirtämään Suomen johtoon. Maalin jälkeen Suomi kontrolloi peliä Italian keskittyessä vastaiskuihin.

Ensimmäinen puoliaika oli hyvin Suomen hallinnassa eikä Italia päässyt kertaakaan uhkailemaan Anna Koivusen vartioimaa maalia. Suomikaan ei pystynyt kunnolla murtamaan Italian syvällä maannutta puolustuslinjaa ja puoliajan lopun paras paikka oli Vilma Koiviston tulinen laukaus, joka meni vain niukasti yli maalin.

Toiselle puoliajalle Italia tuli aggressiivisesti ja sai painetta Suomen päätyyn. Painostus palkittiin 57. minuutilla, kun Serena Landa huijasi laidassa Yangin ja syötti rangaistusalueen sisään Melissa Belluccille, joka laukoi pallon takakulmaan. Maalin jälkeen Suomi haki aktiivisesti johtomaalia. Parhaat paikat osuivat Koivistolle. Ensin 64. minuutilla hän pääsi läpi rangaistusalueen vasemmalta puolelta, mutta Italian maalivahti Camilla Forcinella sai juuri sen verran osumaa palloon, että se lipui päätyrajan yli kulmapotkuksi. Pari minuuttia ennen loppua hän pääsi vapaasti laukomaan rangaistusalueen sisällä, mutta harmittavasti Italian puolustus pystyi peittämään laukauksen. Suomi sai myös lukuisia kulmapotkuja, jotka olivat alati vaarallisia, mutta lisämaaleja ei tällä kertaa nähty.

Lohkon toisessa ottelussa Slovenia voitti Maltan 2-0. Se tarkoitti sitä, että Italia, Suomi ja Slovenia päätyivät viiteen pisteeseen, jolloin summattiin keskinäisten otteluiden maalieroja. Siinä vertailussa Italia oli vahvin kahdella tehdyllä maalilla. Suomi oli lohkokakkonen, sillä sen kokonaismaaliero oli parempi kuin Slovenialla.

Tasatulos jätti päävalmentaja Marko Salorannalle hieman hampaankoloon, mutta kiitteli joukkueensa peliesitystä.

- Olemme pelanneet kaksi ottelua Italiaa vastaan tänä vuonna ja olimme molemmissa parempi joukkue. Toisen jakson alku oli huono ja siinä vähän putosimme pelistä ja he saivat maalinsakin. Muutimme vähän peliämme, muttei ajatuksena ollut alkaa passiiviseksi. Se on vastahyökkäysjoukkueen perusjuttu, että he kyttäsivät ja odottivat, sitten tuli vähän huono syöttö ja kosketus ja he iskivät vastaan. Periaatteessa vähän turha maali. Viimeiset 20 minuuttia pääsimme taas peliin ja meillä oli laatupaikkoja. Olisi ollut otettavissa enemmänkin, Saloranta kertasi ottelua.

- Toisaalta jatkokarsintaa ajatellen emme ottaneet ihan hulluja riskejä voittomaalin eteen, sillä toisessa pelissä tilanne oli sellainen, että olimme lohkokakkosia. Voitolla olisimme olleet tietenkin lohkoykkösiä, mutta sillä ei ollut niin isoa merkitystä, kun ensimmäisessä pelissä menetimme kaksi pistettä ja ykköskorin paikka oli mennyt siihen. Vähän olen tulokseen pettynyt, mutta ei pelaajilta mitään pois. He lähtivät voittamaan peliä ja pistivät varmasti kaikkensa. Heidän on helppo katsoa joukkuekaveria silmiin pukukopissa. Kentälle jäi kaikki. Vaihtopelaajat tulivat erittäin hyvin ja jotenkin olisi toivonut, että olisimme saaneet palkinnon kolmen pisteen muodossa, Saloranta jatkoi.

Kokonaisuudessaan Saloranta oli kohtuullisen tyytyväinen turnauksen antiin.

- Ensimmäisen pelin ensimmäinen puoliaika oli iso pettymys, mutta muuten suhteellisen tyytyväinen. Totta kai valmentajat ovat tylsiä ja ajattelevat, että aina voisi tehdä asioita paremmin. Olen suht tyytyväinen, mutta se ei ollut yllätys. Tämä joukkue on pelannut niin kovia matseja ja tiedämme mihin tämä joukkue pystyy. Tiesimme, ettei Slovenia ole huono joukkue, mutta tässä oli mahdollisuus ottaa se ykköskorin paikka ja yhdeksän pistettä. Nyt olimme kakkosia ja tulee varmaan aika kova jatkolohko sitten keväällä.

Suomi-Italia 1-1 (1-0)
3. 1-0 Kaisa Juvonen