U17-tytöt nousi selvään voittoon Virosta

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue avasi Slovakiassa pelattavan EM-karsintaturnauksen selvällä 5-1 (2-1) -voitolla Virosta ottelussa, jota Suomi hallitsi käytännössä koko 90 minuuttia.

Alku ei kuitenkaan ollut helppo, sillä Suomi sai jobinpostia jo ennen ottelun käynnistymistä Jenni Huttusen loukkaannuttua lämmittelyssä jo jouduttua jäämään sivuun ottelusta. Hänen paikkansa avauksessa otti pikakomennuksella Wilma Forsblom.

Lisää kylmää vettä tuli niskaan heti ottelun alussa, kun Sandra Pärn ohitti Nanna Leivosen Suomen maalilla jo toisella peliminuutilla ja siirsi Viron johtoon. Suomi kokosi rivinsä kuitenkin nopeasti ja Aada Nurmi tasoitti jo muutamaa minuuttia myöhemmin. Ennen vartin täyttymistä Suomi oli jo kääntänyt numerot edukseen Forsblomin osumalla.

- Ottelun alku oli meille vaikea, puolustaminen ei ollut ihan valmista ja liike oli liian verkkaista. Viro pääsi iskemään vielä ihan alkuun, kun pitkää palloa tyydyttiin lähinnä seuraamaan ja se kelpasi sitten Viron hyökkäälle, joka karkasi maalintekoon, päävalmentaja Marko Saloranta ihmetteli.

- En tiedä mistä tämä johtui, toivottavasti pelaajat eivät ainakaan ajatelleet, että tämä olisi helppo ottelu. Me paransimme peliä jo ensimmäisen jakson aikana ja kaksi suhteellisen nopeaa maalia antoivat uskoa, että voisimme päästä sellaisille lukemille, jota pääsy ykköskoriin seuraavassa arvonnassa vaatisi, Saloranta mietti.

Ottelu eteni Suomen hallinnassa, mutta Viro puolusti sitkeästi viimeisenä lukkonaan maalivahti Victoria Vihman, eikä enempiä osumia ennen taukoa nähty.

Heti tauon jälkeen Suomi lisäsi johtoaan, kun Oona Sevenius osui Forsblomin antamasta kulmapotkusta. Paine kohti Viron maalia jatkui, mutta hyvistäkään paikoista palloa ei maaliin saakka saatu. Vasta viimeisellä kymmenminuuttisella Suomi pääsi kaunistelemaan numeroita, kun ensin Sofia Määttä viimeisteli itse ja pian tämän jälkeen tarjoili maalipaikan Seveniukselle.

Vaikka loppulukemat olivat selkeät, olisivat numerot voineet olla suuremmatkin. Laukaukset kirjattiin Suomelle peräti 33-1 ja maalia kohti suuntautuneet laukaukset 17-1.

- Tahmeaa oli kaikkineen. Kuten lukemat kertovat, niin fakta oli ettei viimeistely ollut ihan kohdillaan. Se ei ollut kuitenkaan ainoa asia tänään, meidän pitää pystyä jatkossa myös pelaamaan paremmin, Saloranta sanoi.

Suomi kohtaa turnauksen toisessa ottelussaan keskiviikkona emäntämaa Slovakian.

- Vastus kovenee ja meidän pitää pystyä tässä välipäivinä korjaamaan asioita selkeästi omassa pelaamisessamme. Nyt jäi vähän vajaaksi tämän päivän esitys, totesi Saloranta.

Suomi - Viro 5-1 (2-1)
2. 0-1 Sandra Pärn
5. 1-1 Aada Nurmi
14. 2-1 Wilma Forsblom
47. 3-1 Oona Sevenius
82. 4-1 Sofia Määttä
86. 5-1 Sevenius

Suomen kokoonpano:
1 Nanna Leivonen JyPK (var.)
2 Ella Koivu EBK >> 63. 9 Viivi Ollonqvist P-Iirot
3 Tea Heininen EBK >> 74. 6 Emma Korkalainen EBK