19.1.2021 klo 11.30

U17-tytöt nimetty helmikuun maajoukkueleirille

Maajoukkue leireilee Eerikkilässä 1.–5. helmikuuta ja pelaa yhden harjoitusottelun.

U17-tyttöjen maajoukkue (2004) koki joulukuussa raskaan pettymyksen, kun UEFA teki päätöksen perua ikäluokan EM-karsinnat sekä EM-lopputurnauksen. Päävalmentaja Marko Saloranta kertoo, että päätöstä osattiin ennakoida, mutta pettymys oli suuri.

– Heti, kun tieto tuli, pyrimme tavoittamaan kaikki pelaajamme. Pettymys, joka uutisesta aiheutui, ei saa vaivata liian pitkään – arjen pitää jatkua samalla tavalla. Se oli kaikille tosi kova isku, mutta sellaiseen, mihin ei voi vaikuttaa, on turha käyttää energiaa. Pelaajat ovat päässeet hyvin yli siitä, ja heidän arkensa on jatkunut omissa seurajoukkueissaan, Saloranta toteaa.

Saloranta ja valmennustiimi kohtasivat tavallaan positiivisen ongelman, sillä 20 kenttäpelaajan valinta helmikuun leirille oli erittäin haastavaa. Saloranta harmittelee, että jo marraskuun leiriltä, jossa oli 27 kenttäpelaajaa, jouduttiin jättämään pois laadukkaita yksilöitä.

– Todella kovia pelaajia jäi kotiin. Pyrimme ottamaan mukaan sellaisia pelaajia, joita emme silloin päässeet näkemään loukkaantumisten tai altistumisten takia. Koko ryhmä on ollut mukana matkan varrella, mutta sellaisia pelaajia, jotka ovat olleet kaikissa tapahtumissa, jäi pois aivan viime metreillä, Saloranta avaa.

– Niiden kanssa, joilla on ollut vähänkin vaivoja, emme halunneet ottaa riskejä. Ikäluokan terveystilanne on kaikkiaan kohtuullisen hyvä.

Maajoukkue kohtaa torstaina 4. helmikuuta FC Hongan Kansallisen Liigan joukkueen. Kovatasoiset pelit ovat jääneet U17-tytöiltä valitettavan vähiin, sillä koronavirus perui kaikki viime vuoden maaottelut. Saloranta laskee, että ikäluokka menetti kaikkiaan 12 maaottelua.

– Harjoituspelit, karsinnat, EM-kisat ja UEFA Development menivät kaikki ohi. Tämä ikäluokka on pelannut kaksi maaottelua Ruotsia vastaan, ja niistä on vuosi ja kolme kuukautta. Onneksi olemme saaneet pelata hyviä harjoituspeliä kotimaassa, Saloranta sanoo.

– Honka on tosi kova ryhmä, joka oletettavasti taistelee liigan kärkipäässä. Koska tämä on hyvä ikäluokka, me halusimme saada kovan mittarin. Näiden pelaajien seuraava tapahtuma maajoukkuerintamalla on vasta syksyllä, joten revimme tästä leiristä mahdollisimman paljon irti.

Joukkue leirille:
Oona Sevenius PK-35 Vantaa
Lotta Lindström HFA
Ada Eronen FC Honka
Salla Hyvönen NJS (nimetty 28.1.)

Poisjääneet:
Nanna Leivonen (mv) JyPK