U17-tytöt nimetty heinäkuun maajoukkueleirille

• Maajoukkueet

Joukkue haastoi viime viikolla kaksi Kansallisen Liigan joukkuetta, ja kohtaa Pajulahdessa HFA Märskyn.

U17-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) leireilee Pajulahdessa 5.–8. heinäkuuta. Marraskuun EM-karsintaturnaukseen valmistautuva joukkue lähtee leirille neljän maalivahdin ja 22 kenttäpelaajan voimin.

– Aloitimme seuraavien valintojen tekemisen aika nopeasti Eerikkilän leirin jälkeen. Moni loukkaantumisista kärsinyt pelaaja on palannut harjoittelun pariin, mutta halusimme ottaa varman päälle – loukkaantumisen jälkeen tulee olla tarpeeksi harjoitusviikkoja ennen maajoukkuekomennusta, päävalmentaja Marko Saloranta toteaa.

Saloranta kertoo, että hyviä pelaajia jäi jälleen joukkueen ulkopuolelle. Koska yhteisiä leiripäiviä on rajallisesti, haluaa valmennusryhmä nähdä suuren määrän pelaajia tositoimissa.

– Olemme valinneet mukaan paljon uusia pelaajia. Ehkä selkein esimerkki siitä on se, että meillä on ollut edellisillä leireillä kolme maalivahtia, joista kaikki ovat onnistuneet erinomaisen hyvin, mutta meillä on nyt neljä eri maalivahtia. 2005 syntyneet on sellainen ikäluokka, jossa on paljon loistavia veskareita.

Kesäkuun leirillään Suomi kaatoi Kansallisen Liigan Ilveksen 5–2, mutta taipui FC Hongalle lukemin 3–0. Pajulahdessa joukkue kohtaa HFA Märskyn. Salorannan mukaan kesäkuun otteluista löytyi sekä hyviä asioita että parannettavaa.

– Puramme leirillä Ilves- ja Honka-pelit tarkasti sekä joukkueen että henkilökohtaisen tekemisen osalta. Haasteena on se, että pystymme pitämään vain neljän päivän leirin ja pelaamaan vain yhden matsin, koska sarjat pyörivät leiriä edeltävänä ja sen jälkeisenä viikonloppuna, Saloranta sanoo.

– Tämän leirin jälkeen alamme keskittyä syyskuun alun Tanska-tuplamaaotteluun. Ennen maaotteluita huomioimme vastustajan pelaamista selkeästi enemmän kuin kesän treenipeleissä, ja teemme viimeisiä viilauksia omaan peliimme.

Ikäluokan helmikuun ja kesäkuun maajoukkuetapahtumiin valittu Ilona Walta pukee Suomi-paidan päälleen myös heinäkuussa. Vastikään HJK:n kanssa tämän ja kaksi seuraavaa kautta kattavan sopimuksen tehnyt Walta lähtee maajoukkueen mukaan innostunein mielin.

– On kiva, että seuraava leiri tulee näin pian. Jokainen päivä on meille tärkeä EM-karsintoja ajatellen, ja saamme Märskystä varmasti hyvän vastuksen. Olemme pärjänneet mielestäni hyvin pääsarjajoukkueita vastaan, vaikka Hongalle hävisimmekin.

Laitapelaaja debytoi Kansallisessa Liigassa huhtikuussa, ja on sittemmin saanut erittäin mukavasti vastuuta Klubin riveissä. Walta on pelannut kaikissa yhdeksässä sarjapelissä ja neljästi hänet on nimetty avauskokoonpanoon.

– Näin isot minuutit ovat tulleet jopa pienenä yllätyksenä. On ollut tosi siistiä pelata Kansallista Liigaa Klubin paidassa. Peleissä huomaa, että tilaa ja aikaa on vähemmän. On ollut hyvä päästä näkemään, missä oma tasoni menee. Kehitettävää löytyy aina, ja haluaisin jatkossa tuoda omia vahvuuksiani vielä enemmän esiin, Walta sanoo.

– Oli suuri kunnia tehdä sopimus Klubin kanssa. Seurassa on hyvät olosuhteet sekä ympäristö kehittyä, ja oli selvää, että tulen kirjoittamaan sopimuksen. Uskon, että pääsen ottamaan seurassa steppejä kohti seuraavia tavoitteitani.

Joukkue leirille (suluissa kasvattajaseurat):
Emilia Dannbäck (mv) EPS (NuPS)
Siiri Forsström (mv) TiPS/Valtti YJ
Aida Ilovuori (mv) EPS
Viivi Nikoskelainen (mv) PKKU (TuPS, KoPSe)
Sara Arimo FC Honka (AC Kirkkonummi)
Aura Nyholm HJK (VJS)
Helmi Perkaus Ilves (Nice Futis, MuSa)
Siiri Siivonen HJK
Nelli Kalske EPS
Ida Heikkinen FC Honka (FC Wild)
Ida Vänskä TiPS (KoPSe, KoiPS)