U17-tytöt kohtaa Tanskan – ”Pallonmenetyksen hetkellä meillä on hyvä sauma iskeä”

• Maajoukkueet

Sekä keskiviikon että lauantain ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

U17-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) kokoontui Eerikkilässä tänään maanantaina. Marraskuun EM-karsintaturnaukseen valmistautuva joukkue pelaa tuplamaaottelun Tanskaa vastaan 1. syyskuuta 18:00 ja 4. syyskuuta 11:00 – päävalmentaja Marko Salorannan viime viikolla nimeämän ryhmän löydät täältä.

– Jouduimme valinnoissa jättämään pois muutaman sellaisen pelaajan, jolla ei ollut tarpeeksi ehjiä viikkoja alla. On ollut positiivista, että kukaan maaotteluihin valituista ei ole joutunut jäämään pois. Kaikilla pelaajista on kuitenkin ollut viikonloppuna matsi, joten meidän tulee olla tarkkana rasituksen suhteen, Saloranta sanoo.

Suomi leireili edellisen kerran heinäkuun alussa, jolloin se pelasi harjoitusottelun HFA Märskyä vastaan. Aiemmin tänä vuonna joukkue on pelannut Kansallisen Liigan HPS:aa, Ilvestä ja FC Honkaa vastaan, mutta ikäluokan edelliset maaottelut ovat Malesiassa järjestetystä UEFA FAM -turnauksesta lokakuulta 2019.

– On tosi tärkeää päästä pelaamaan maaotteluita. Olemme odottaneet tätä pitkään. Pelit ovat tärkeitä EM-karsintaturnausta ajatellen, minkä lisäksi yksittäisille pelaajille on tosi tärkeää päästä mittaamaan omaa tasoaan, Saloranta toteaa.

– Edellisillä leireillämme olemme harjoitelleet paljon, vaikka olemme pelanneet harjoitusotteluita – nyt pelaamme samalla rytmillä kuin karsintaturnauksessa. Pelien välissä on pari välipäivää, ja tämä on arvokas sauma harjoitella valmistautumista karsintoihin. Pystymme vielä tarvittaessa viilaamaan asioita.

Tanska pääsee maaotteluihin hieman erilaisista lähtökohdista kuin Suomi. Tanskassa pelattiin heinäkuun alussa turnaus, jossa maa kohtasi Hollannin, Ruotsin, Islannin ja Färsaaret. Myös Pikkuhelmareiden oli määrä osallistua turnaukseen, mutta vallitseva koronatilanne esti suunnitelmat.

– Heillä on neljän pelatun maaottelun myötä iso etu. Tanskan joukkue on hyvä, tasainen ryhmä, ja erinomainen mittari meille. Pallonriiston jälkeen Tanska lähtee tosi nopeasti hyökkäämään, ja etenkin laiturit ovat nopeita. Suoraviivaiset hyökkäykset ovat johtaneet suureen osaan heidän maaleistaan, Saloranta kertoo.

– Uskon, että pystymme ottamaan pallonhallinnan. Heidän muotonsa sisältä pitäisi löytyä hyvin tilaa, jonne pääsemme hyökkäämään. Pallonmenetyksen hetkellä meillä on hyvä sauma iskeä – meillä on paljon nopeita kuljettajia, ja tilanteenvaihdot kuuluvat vahvuuksiimme.

• T2005