U17-tytöt kärsivät tappion Tshekille

• Maajoukkueet

Suomen alle 17-vuotiaiden (1.1.2000) tyttöjen maajoukkue kärsi Tshekille kaksoismaaottelun ensimmäisessä osassa 0-5 (0-4)-tappion. Joukkueet kohtaavat toistamiseen lauantaina.

Suomi sai otteluun hyvän alun ja loi ensimmäisen kunnon  hyökkäyksensä kymmenennellä minuutilla. Elli-Noora Kainulainen nousi laidalta ja haastoi onnistuneesti. Tshekki sai kuitenkin katkottua matalan keskityksen pelaamalla pallon oman maalinsa yli. Suomi loi tilanteen myös seuranneesta kulmasta, mutta tuloksetta.

Suomen totaalinen musta jakso pelissä alkoi, kun pelikello näytti 27 minuuttia. Seuraavan yhdeksän minuutin aikana kotijoukkue iski peräti neljä maalia.

Ensimmäinen syntyi keskityksen jatkotilanteesta. Toisessa Tshekki katkoi Suomen pelinavaamisyrityksen keskikentän pohjalla ja kolmannessa maalivahti Riina Isokääntä torjui läpiajon, mutta jatkopallo oli liikaa. Suomen maalivahti sai samalla tällin päähänsä ja joutui tulemaan vaihtoon. Myös neljäs osuma sai alkunsa matalasta keskityksestä laidalta.

- Yksittäinen asia missä olimme koko pelin ongelmissa, oli Tshekin laitapelaaminen. He saivat luotua ylivoimia puolustajiamme vastaan ja keskittivät hyvin. Puolustimme omaa boksiamme ihan hyvin 27. minuutille saakka, päävalmentaja Pekko Söderström ruoti.

Suomi sai jakson lopussa mahdollisuuden kavennukseen. Kainulainen löysi linjan takaa Roosa Tuomisen, joka murtautui maalintekopaikkaan, mutta veto painui ohi.

Kainulainen murtautui heti toisen 40-minuuttisen alkupuolella, mutta maalivahti nappasi Tuomisen kudin. Tuominen laukoi pian uudestaan, mutta jälleen tuloksetta. Suomen epäonni jatkui reilun tunnin kohdalla Tshekin kulman jälkitilanteesta, nimittäin myös vaihdosta sisään tullut maalivahti Kiira Kaivola sai tällin ja joutui jättämään kentän. Paikan tolppien välistä otti juuri muutama minuutti aiemmin kentälle hyökkääjäksi vaihdettu Jasmin Leppioja.

Kainulainen pääsi yrittämään maalintekoa 71. minuutilla, mutta pallo viuhui jälleen yli. Tshekki rankaisi vielä kertaalleen iskemällä 5-0-loppulukemat.

- Tällaisessa pelissä en ole koskaan ollut mukana, että kumpikin maalivahti loukkaantuu. Siitä olen todella ylpeä, että pelaajien asenne oli kohdallaan, kun Kiira joutui tulla vaihtoon. He päättivät taistella ja tekivätkin niin.

Joukkueet kohtaavat toistamiseen lauantaina. Suomen joukkueelle jäi siis kosolti parannettavaa.

- Meidän pitää ennen kaikkea pystyä parantamaan yksi vastaan yksi -pelaamistamme. Tiesimme, että Tshekki on niissä ja kamppailutilanteissa vahva, mutta me emme tänään onnistuneet. Peleissä tulee vaikeita hetkiä, joista pitää päästä yli, luotsi alleviivasi.

Tshekki-Suomi 5-0 (4-0)
    27’ 1-0