U17-tytöt kärsivät tappion Saksalle

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue (2001) päätti Eerikkilän leirinsä otteluun Saksaa vastaan. Tulokseksi kirjattiin vieraiden 4-1 (3-0)-voitto.

Suomi aloitti pelin vahvasti ja pystyi luomaan vaarallisemmat tekopaikat kuin Euroopan rankingin ykkösmaa Saksa. Vieraat kuitenkin siirtyivät johtoon 19. minuutilla, kun erotuomari antoi hieman kyseenalaisesta tilanteesta Saksalle rangaistuspotkun. Kapteeni Ivana Fuso ampui pallon tarkasti oikeaan alakulmaan.

Sama nainen oli asialla 25. minuutilla vieden Saksan 2-0-johtoon. Saksa iski kerran vielä ennen taukoa, kun 43. minuutilla Leonie Köster viimeisteli 3-0-johtomaalin.

Molemmat joukkueet tekivät tauolla useita pelaajavaihtoja. Suomi tuli pirteänä peliin ja 55. minuutilla Aino Vuorinen pääsi tuikkaamaan 1-3-kavennusmaalin. Suomella oli pari loistopaikkaa lisäosumiinkin, mutta vedot karkailivat ohi maalin. 84. minuutilla Saksa iski neljännen maalin. Köster viimeisteli loppulukemiksi 1-4.

Loppulukemista huolimatta Suomi pystyi haastamaan Euroopan rankingin ykkösmaan Saksan tasaväkiseen vääntöön.

- Tämä oli hyvä harjoitus kaikille, valmentajille ja pelaajille. Katsoimme ennalta, miten Saksa pelaa, mutta valmentajavaihdoksen myötä he olivat vaihtaneet pelitapaa ja pelasivatkin viiden alakerralla. Nämä tytöt eivät olleet koskaan pelanneet joukkuetta vastaan joka pelaa niin, mutta saatiin aika hyvin viesti sinne ja pelaajat pystyivät ratkomaan tilanteita, päävalmentaja Marko Saloranta kommentoi.

- Meillä oli ennen rankkaria oli hyvä paikka, Marie Mäkisellä, mutta sitten soikin toisessa päässä. Tämä joukkue on pystynyt pelaamaan ja luomaan paikkoja kaikkia huippujoukkueita vastaan. Totta kai maalit sitten muuttavat pelejä. Olisi ollut helppoa nuoren pelaajan alistua tappioasemassa, mutta meillä oli toisella jaksolla parempia maalipaikkoja, kuin mistä Saksa teki maalinsa. Pitää nostaa hattua pelaajille, kukaan ei mennyt sinne pelkäämään ja koettamaan selviytyä, vaan uskalsimme pelata.

Suomi-Saksa 1-4 (0-3)
19’ 0-1 Ivana Fuso