U17-tytöt haastaa Saksan – ”Olemme näyttäneet, että olemme tosi vahvoja henkisesti”

• Maajoukkueet

EM-karsintaottelu alkaa kello 19:00 Suomen aikaa. Peliä ei voi katsoa suorana, mutta tapahtumia voi seurata UEFA:n verkkosivuilla

U17-tytöt (2005 ja myöhemmin syntyneet) päättää EM-karsintaturnauksensa huomenna sunnuntaina. Pikkuhelmarit aloitti karsinnan 6–0-tappiolla emäntämaa Portugalille, mutta voitti toisessa pelissään Bosnia-Hertsegovinan hienosti 4–0. Kolme maata etenee EM-jatkokarsintaan, joten Suomi pääsee viimeiseen otteluunsa hyvistä lähtökohdista.

Päävalmentaja Marko Saloranta kertoo, että Suomen pelaajatilanne on Saksa-ottelun alla huomattavasti parempi kuin muutamaa päivää aiemmin. Avauspelissä punaisen kortin saanut Aura Nyholm on vapautunut pelikiellosta, minkä lisäksi loukkaantumisista ja sairasteluista kärsineet pelaajat saattavat palata kokoonpanoon.

– Eilinen välipäivä teki tehtävänsä – palauttavien treenien jälkeen oli hyvä saada vähäksi aikaa ajatuksia muualle. Tänään treenikentällä oli oikein hyvää tekemistä, ja parin harjoituksiin osallistuneen pelaajan pelikunto selviää vielä myöhemmin tänään.

Saksa on aloittanut karsinnan kahdella voitolla ja varmistanut jatkopaikkansa. Salorannan mukaan maa on Euroopan ehdotonta kärkitasoa, ja Suomi joutuu huomenna kovaan testiin.

– Saksa on tosi laadukas joukkue – on selvää, että tästä tulee jokaisen pelaajamme uran kovin matsi. He hyökkäävät monipuolisesti ja he ovat erittäin vaarallisia riistojen jälkeen. Meidän täytyy puolustaa paljon paremmin kuin Portugalia vastaan, minkä lisäksi pallollisen pelimme täytyy parantua, Saloranta sanoo.

– Viime pelistä voimme ottaa mukaan sen, kuinka toimimme pallonmenetysten jälkeen. Portugali aiheutti Saksalle ongelmia prässäämällä aggressiivisesti niissä hetkissä. Bosnia-Hertsegovinaa vastaan saimme rakennettua pidempiä hyökkäyksiä, mihin meidän pitää pystyä myös huomenna.

Bosnia-Hertsegovinaa vastaan täyden 90-minuuttisen pelannut Matilda Sarlin on samoilla linjoilla Salorannan kanssa. Koko uransa Ilvestä edustanut Sarlin toteaa, että Suomi ei lähde kumartelemaan ennakkosuosikkia.

– Emme pelkää Saksaa. Tiedämme, että Saksa on tosi kova, mutta lähdemme hakemaan voittoa. Meidän täytyy yrittää pitää enemmän palloa, jottemme joutuisi juoksemaan niin paljon, Sarlin pohtii.

– Tämä on ollut kokonaisuudessaan tosi hieno reissu, jonka aikana olemme päässeet pelaamaan kovia matseja. Olemme kehittyneet näiden pelien aikana tosi paljon. Portugali-pelin jälkeen käänsimme katseet tosi nopeasti seuraavaan peliin. Tiesimme, että pystymme kääntämään tilanteen omaksi eduksemme. Olemme näyttäneet, että olemme tosi vahvoja henkisesti.

• T2005