U17-tytöt avasivat MM-kisat karvaalla tappiolla

• Maajoukkueet

U17-tytöt joutuivat tyytymään MM-lopputurnauksen avausottelussaan 0-1 (0-1)-tappioon Uudelle-Seelannille. Taiston ainokaisen teki Kelli Brown.

Nana Yang lähetti pallon vastustajan 16-alueelle ensimmäisen kerran kolmannella minuutilla. Aino Vuorinen taisteli pallon itselleen, muttei saanut laukausta aikaan.

Seuraavan paikkansa Suomi loi sivuvapaapotkusta oikealta, mutta Kaisa Juvonen ehti paitsion, kun Annika Huhta lähetti pallon taka-alueelle. Anna Koivunen venyi upeaan torjuntaan 24. minuutilla, kun Uusi-Seelanti haki maalia kaukolaukauksella. Uusi-Seelanti otti tapahtumia haltuunsa pelin edetessä ja sai muutaman vaarallisen hässäkän Suomen maalille muun muassa kulmapotkuista.

Vuorinen toi pallon kuljettamalla hyökkäysalueelle ja Jenna Topra laukoi oikealta, mutta yli. Ottelun avausmaali nähtiin 41. minuutilla, kun Kelli Brown laukoi hieman vasemmalta oikeaan yläkulmaan. Koivunen oli tilanteessa mukana, mutta kuti oli niin hyvä, ettei suomalaisvahti siihen ehtinyt.

Emmi Siren laukoi toisen puoliajan alkajaisiksi, mutta vastustajan maalivahdilla ei ollut suuria vaikeuksia torjua kutia. Koivunen joutui heti perään venymään torjuntaa, mutta putsasi pallon kulmaksi. Jenni Kantanen karkasi vasemmalta Huhdan esityöstä, mutta maalivahti tuli hyvin vastaan ja pelasti tilanteen. Koivunen pelasi vahvan ottelun. 72. minuutilla hän torjui Jenkinsin kudin ja piti Suomen mukana taistossa.

Huhta loi yhden Suomen parhaista paikoista laukomalla noin kymmenestä metristä, mutta vastustaja blokkasi yrityksen kulmaksi. Muun muassa Dana Leskinen toi vaihdosta lisäpuhtia Suomen kiriin, mutta tänään se ei riittänyt. Uusi-Seelanti vei lohkon ensimmäiset MM-pisteet.

- Vastustaja halusi hyökätä nopeasti ja luoda paikkoja erikoistilanteista. Yksi kaukolaukaus meni sisään, jonka jälkeen meidän peli meni tosi vaikeaksi. Emme saaneet hyökkäyspeliin rytmiä. Muutamia paikkoja kyllä, mutta jäimme parhaasta tasostamme, päävalmentaja Marko Saloranta kommentoi Ylen haastattelussa.

Pikkuhelmarit kohtaa seuraavaksi Ghanan perjantaina 16.11. klo 21 Suomen aikaa.

- Parannettavaa jäi hyökkäyspeliin varsinkin. Että saamme sen siihen kuntoon, mitä se on parhaimmillaan ollut, on meillä tekemistä. Puolustuspelissäkin on pieniä juttuja.

- Tilanne on nyt sama kuin oli EM-kisoissa, hävisimme silloin Saksaa vastaan avauspelin. Tarvitsemme kaksi voittoa, mutta kun ne saamme, niin homma jatkuu.

Uusi-Seelanti - Suomi 1-0 (1-0)
41’ 1-0 Kelli Brown

Suomen kokoonpano: