U17-tytöt (2002) kärsivät tappion Norjalle

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen (2002) toinen ottelu avoimessa PM-turnauksessa päättyi keskiviikkoiltana 1-3-tappioon turnauksen emäntämaa Norjaa vastaan.

Suomi aloitti ottelun erittäin vahvasti ja johtomaali roikkui jo ilmassa reilun kymmenen minuutin jälkeen. Kesken Suomen painostuksen Norjan Joshualyn Favour Reeves pääsi kuitenkin käytännössä yksin vastahyökkäykseen ja päätti sen laukomalla pallon Suomen maalin takanurkkaan.

Suomi jatkoi kuitenkin pelin hallintaa ja loi useita paikkoja niin hyvien hyökkäysten päätteeksi kuin erikoistilanteistakin. Lähimmäs tasoitusta pääsi Vivi Vuorio, joka laukoi voimalla kohti ylänurkkaa, mutta Norjan maalivahti Sunnive Skoglund venytti hienosti sen verran kättään väliin, että pallo pamahti maalin yläristikkoon.

Toinen jakso käynnistyi suomalaisittain huonosti, kun Reeves pääsi jo avausminuutilla puskemaan läheltä kulmapotkusta Norjan kahden maalin johtoon. Suomi ei tästä kuitenkaan uskoaan menettänyt, vaan otti pelin haltuunsa jälleen ja tunnin kohdalla tuli viimein myös tulosta. Vilma Koivisto sai pallon lyhyen kulmapotkun jälkeen, kääntyi ja laukoi kohti alanurkkaa; pallo sai matkalla kimmokkeen ja painui verkkoon. Osuma merkittiin lopulta Vuorion nimiin.

Suomi haki tiukasti tasoitusta, mutta aivan lopussa Norja iski vielä kertaalleen Elise Kristine Alsaker Kvingen komealla kaukolaukauksella ja sinetöi voittonsa.

Suomen päävalmentaja Marko Saloranta oli harmistunut pelaajiensa puolesta ottelun jälkeen.

- Aika koville tämä ottaa, olisin pelin perusteella odottanut toisenlaista lopputulosta. Peli oli hyvin kontrollissamme. Loimme vaarallisia hyökkäyksiä ja maalipaikat olivat selkeästi meille. Tämä voi kuulostaa valmentajan selittelyiltä, mutta kyllä me olisimme ansainneet enemmän. Lopputulos oli raaka.

- Paljon tässä oli positiivista, mutta totta kai jalkapallossa tulos ratkaisee ja enemmän maaleja tehnyt joukkue on aina tehnyt ainakin jotain asioita paremmin. Tanskaa vastaan meni omiin viisi, nyt kolme ja noilla lukemilla jalkapallossa on aika vaikea voittaa. Tulosten takana on kuitenkin paljon hyvää, Saloranta painotti.

Saloranta muistutti, että Suomelta oli kolme pelaajaa sivussa jo lähtökohtaisesti. Vastuuta annettiin muutenkin nyt maanantain Tanska-ottelussa vähemmän pelanneille.

- Nyt kuitenkin kaikilla pelaajilla on kokemusta siitä mitä nämä pelit vaativat. Tänäänkin onnistujia oli paljon. Voisi nimetä useammankin pelaajan, mutta Suvihelmi Oksanen ja Inari Salo pelasivat varmasti parhaat pelinsä, joita heiltä olen nähnyt ja samaa voi sanoa Riikka Liljasta ja Ilona Anttosesta. Muita toki unohtamatta.

Suomi kohtaa perjantaina lohkon päätösottelussa Hollannin.

- Olemme nähneet, että pelissämme on paljon hyvää, mutta paljon on tehtävääkin vielä ennen syksyn karsintoja. Toivottavasti jatkamme samalla tavoin Hollantia vastaan ja otamme taas askelen eteenpäin. Toivon että saamme siinä pelissä myös tuloksen – tai eihän sitä saada, se pitää vain ottaa, Saloranta naulasi.

Suomi – Norja 1-3 (0-1)
13. 0-1 Joshualyn Favour Reeves