U17-pojille tyylikäs voitto Minskissä

• Maajoukkueet

Suomen alle 17-vuotiaiden (1.1.2000) poikien maajoukkue voitti Latvian Minskin kansainvälisen turnauksen lohkovaiheen viimeisessä pelissään 5-1 (3-0). Suomen maalit viimeistelivät Mosawer Ahadi, Ollilat Tuomas ja Akseli sekä kahdesti Jyri Kiuru.

Lohkosijoitukset ratkeavat illalla

Latvia piti ottelun alkuminuutit enemmän palloa, mutta ensimmäisen kunnon paikan loi Suomi. Eetu Pellikka murtautui vasemmalta ja laukoi pallon ylärimaan.

29. minuutilla Tuomo Kaltio keskitti keskiympyrästä ja Mosawer Ahadi pääsi palloon. Hän sijoitti sen varmasti ohi vastaan tulleen maalivahdin ja taululla seisoi Suomen 1-0-johto.

- Ensimmäinen 20-minuuttinen oli meille hankalaa. Latvia tuli koko ajan pystyyn isolla syötöllä ja peli meni taisteluksi. Lisäksi tuomari vihelsi peliä poikki koko ajan, joten kumpikaan joukkue ei saanut rytmistä kiinni. Saimme pelimme rullaamaan maalin jälkeen. Hallitsimme palloa paremmin ja pelaaminen oli hyvätasoista, päävalmentaja Kimmo Lipponen kommentoi.

Lukemat kaunistuivat kolme minuuttia myöhemmin. Suomi tuli jälleen vasemmalta. Maximo Tolonen ja Pellikka antoivat viimeiset syötöt Jyri Kiurulle, joka laukoi rangaistusalueelta 2-0-lukemat.

Suomi sai juuri ennen taukoa vapaapotkun noin 25 metristä. Erik Mirel siirsi sen lyhyenä Tuomas Ollilalle, joka tykitti hurjan kudin aivan maalin oikeaan yläkulmaan.

Suomi jatkoi maalikarkeloita heti tauon jälkeen. Pellikka taisteli pallon hyvin oikealla ja eteni laitaa pitkin. Tarkka keskitys löysi takatolpalta Kiurun, joka viimeisteli ensimmäisellä kosketuksella aamupäivän toisen osumansa.

Kiuru sai myös seuraavan paikan, mutta hänen viimeistely-yritystään takatolpan läheisyydestä häirittiin sen verran, että tuloksena oli kulmapotku. Lyhyt kulmakuvio oli onnistunut ja Iivari Kulju jatkoi takatolpalta, mutta hivenen ohi maalin.

Tommi Jäntti pelasi reilun tunnin kohdalla Akseli Ollilan hyvin boksiin ja hyökkääjä kaadettiin rangaistuspotkun arvoisesti. Maalivahti kuitenkin torjui Akseli Ollilan yrityksen. Latvia sai pallon 71. minuutilla ylärimaan. Arttu Eerola rikkoi vastustajaa jälkitilanteessa ja tuomari vei pallon jälleen 11-metriin. Latvialainen ei epäonnistunut vaan sijoitti 1-4-kavennuksen.

Kaltio kuljetti kolme minuuttia myöhemmmin vahvasti keskialueelta ja vapautti Akseli Ollilan oikealta boksiin. Liukas hyökkääjä sai revanssinsa ja laukoi taululle 5-1-loppulukemat.

- On hienoa, että moni pelaaja sai maalien muodossa onnistumisia. Olimme selvä ennakkosuosikki otteluun, mutta on hienoa, että pystyimme silti pelaamaan omalla tasollamme. Se on tärkeää. En voi olla peliin muuta kuin tyytyväinen, luotsi kehui.

- Olemme tehneet tässä turnauksessa tyylikkäitä maaleja, hienoista kombinaatioista. Niitä ovat vielä tehneet useat pelaajat.

Latvia kärsi Suomen lisäksi 0-1 ja 0-2 -tappiot Slovakialle ja Valko-Venäjälle. Suomi pelasi molempien kanssa tasan (1-1 ja 3-3). Kaksikko kohtaa keskiviikkoiltana ja määrittää lohkon ykkössijan. Tasapelillä Suomi vie lohkon.

- Tärkeitä on saada kovia otteluita, joten siinä mielessä on hyvä olla lohkon ykkönen tai kakkonen. Loppusijoituksella itsessään ei ole täällä niin väliä, mutta haluamme vain mahdollisimman tasokkaita pelejä, Lipponen totesi.

Suomella on edessä kaksi sijoitusottelua. Niistä ensimmäinen on perjantaina.

Suomi-Latvia 5-1 (3-0)
    29’ 1-0 Mosawer Ahadi (Tuomo Kaltio)
    32’ 2-0 Jyri Kiuru (Eetu Pellikka)
    38’ 3-0 Tuomas Ollila (Erik Mirel)