U17-pojille maukas voitto

• Maajoukkueet

Suomen U17-pojat (2003) voittivat EM-alkukarsintoja ottelussa Bosnia ja Herzegovinan Kaarinassa lukemin 2-1 (1-1).

Suomi siirtyi ottelussa johtoon 25 minuutin pelin jälkeen näyttävän kuvion päätteeksi. Joose Mäkinen ja Kasper Paananen sahasivat syötöillään Bosnia ja Herzegovinan puolustuksen auki. Leo Walta pääsi läpiajoon ja sijoitti pallon kylmän viileästi verkkoon.

Bosnia ja Herzegovinan tasoitus syntyi harmittavasti Suomen puolustuksen kompuroinnin seurauksena juuri ennen taukovihellystä. Maalin viimeisteli Denis Alijagic. Hieman aiemmin Casper Terholla oli loistava paikka viedä Suomi kahden maalin karkumatkalle. Terho nosti pallon yli vastustajan maalivahdin, mutta pallo otti niin kovan pompun, että se pomppasi yläriman kautta yli.

Suomi ei lannistunut ensimmäisen puoliajan lopun ikävästä takaiskusta vaan esiintyi edelleen ryhdikkäästi. Ottelun ratkaisu syntyi, kun Walta onnistui uudemman kerran pelin 70. minuutilla. Upea vapaapotku jätti Bosnia ja Herzegovinan maalivahdin voimattomaksi

Heti perään Terholla oli jälleen loistava mahdollisuus ratkaista peli lopullisesti, mutta läpiajon päätteeksi sijoitus meni hieman ohi maalin.

Lopussa Bosnia ja Herzegovina sai luotua painetta, mutta Suomi selvitti tilanteet. Näin sinivalkeat pääsevät maukkaista asemista tiistain päätösotteluun Moldovaa vastaan. Suomella on koossa kahden pelin jälkeen neljä pistettä.

- Ottelun alku oli meille hankala emmekä saaneet parastamme esille. Siinä meni sellaiset 15-20 minuuttia, että saimme pelimme kunnolla rullaamaan, maajoukkuevalmentaja Erkka V. Lehtola totesi.

Bosnia ja Herzegovinan maali käytiin tauolla pukukopissa läpi.

- Totesimme siinä vaiheessa, että 1-1 on parempi tulos tässä turnauksessa kuin 0-0, sillä tehdyillä maaleilla on merkityksensä. Ryhdikkäästi pojat pelasivat loppuun asti ja tällä kertaa se palkittiin voitolla, Lehtola huomautti.

Samalla Lehtola alleviivasi samaa asiaa, jota hän on painottanut monesti aiemmin.

- Taas kerran loimme paljon hyviä aihioita, mutta niitä pitää pystyä jalostamaan vaarallisiksi maalipaikoiksi, Lehtola sanoi.

- Mutta kyllä oikea joukkue tämän pelin voitti. Ja on hyvä muistaa, että Bosnia ja Herzegovina on tässä lohkossa ykköskorin joukkue, hän painotti.

Suomi kohtaa tiistaina lohkon päätöskamppailussa Moldovan Paraisilla.

Bosnia ja Herzegovina - Suomi 1-2 (1-1)
0-1 24 min. Leo Walta
1-1 44 min. Denis Alijagic