U17-pojille hieno voitto Irlannista

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue otti perjantaina niukan 1-0 (0-0) -voiton isännöimäänsä EM-lopputurnaukseen valmistautuvasta Irlannista.

Ennakkoon Suomella oli edessä kova haaste, sillä Irlanti on viime vuosina ollut vakiokävijä EM-lopputurnauksissa ja kuuluu ns. ykköskorin maihin. Kentällä Suomi kuitenkin otti pallonhallinnan itselleen avausjaksolla Irlannin vetäydyttyä ehkä yllättävänkin voimakkaasti.

Suomi piti enemmän palloa, mutta maalipaikat jäivät kuitenkin suhteellisen vähiin. Irlannin harvat tilanteet tulivat taukoa kohden muutamista erikoistilanteista, mutta mitään suurta hätää Suomen alakerralla ei ollut.

- Hyvillä fiiliksillä pääsimme koppiin tauolle, meillä oli aika hyvä kontrolli pelistä. Osasimme kuitenkin odottaa, että Irlanti lähtee prässäämään korkeammalta toisella jaksolla ja näin myös kävi, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi.

Irlannin aktiivisempi peli aiheutti omat vaikeutensa Suomelle, mutta näin kävi myös päinvastoin. 57. minuutilla Suomi prässäsi korkealta maalivahdille annettua syöttöä ja lopulta Eetu Rissanen pääsi hyvään riistoon, karkasi puolustukselta ja laukoi pallon maalin alanurkkaan.

Suomen johtomaalin jälkeen peli aaltoili päästä päähän ja etäisyydet hiukan kasvoivat, mikä teki pelistä avoimempaa puolin ja toisin.

- Meillä oli paikkoja siinä vapauttavaan toiseen maaliin, Naatan Skyttällä oli parikin hyvää tilannetta. Toisaalta Irlanti sai meidät juoksemaan aika lailla ja heillä oli runsaasti kulmapotkuja ja erikoistilanteita, mutta puolustimme ne hyvin, Lehtola kehui.

Suomen tilanteiden ohella Irlannilla oli muutamakin hyvä paikka iskeä tasoitusosuma. Lisämaaleja kuitenkaan ei nähty ja näin Suomi otti makean voiton tulevasta EM-isännästä. Kentältä löytyi paljon onnistujia.

- Toppariparin Tony Miettinen – Ville Koski puolustaminen oli vahvaa. Keskustassa Naatan Skyttä, Juho Kilo ja Santeri Väänänen muodostavat vahvan trion, joka pelaa koko ajan paremmin pallollisena ja myös puolustaa vahvasti. Totta kai maalintekijä Eetu Rissanen on myös syytä mainita, Lehtola luettteli.

Ottelun jälkeen vähemmän pelanneet pelaajat ottivat vielä pientä hikeä pintaan ja lauantaina koko joukkue palauttelee. Kohti toista kohtaamista Suomi pääsee voiton myötä hyvällä nosteella. Vastustajan riveissä vilisee pelaajia, joiden seurat ovat suoraan Euroopan huipulta, joten voittoa kelpaa hiukan maistellakin.

- Pisteistä ei pelattu nyt, mutta kyllä tätä voi pitää todella arvokkaana voittona. Tämä oli lisäksi sen näköinen voitto kuin tältä ryhmältä voi odottaa. Kiva nähdä miten Irlanti toiseen otteluun tulee, jotain heidän on varmaan keksittävä uutta.

Maat kohtaavat toistamiseen maanantaina Dublinissa. Perjantain ottelussa vaihtopenkillä vain varuiksi istunutta Lassi Forssia odotetaan myös pelikuntoon maanantaiksi.

Irlanti – Suomi 0-1 (0-0)
57. 0-1 Eetu Rissanen

Suomen kokoonpano: