U17-pojat valmistautuvat EM-karsintoihin Latviassa

• Maajoukkueet

U17-pojat (2002) avaavat huomenna tiistaina Latviassa pelattavan Federations Cupin isäntämaata vastaan.

Suomen joukkue matkusti Latviaan sunnuntaina ja pääsi heti harjoituskentälle. Maanantaina nappulakengät laitettiin jalkaan kahdesti. Aamulla ohjelmassa oli normaali harjoitus ja illalla vielä erikoistilanteiden läpikäyntiä.

- Oli todella hyvä, että pääsimme paikalle jo sunnuntaina. 20 pelaajasta 16 pelasi lauantaina seurajoukkueissaan, joten senkin vuoksi oli hyvä päästä rauhassa matkaan, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi.

- Informaatiota ja toimintaa on tullut kahteen päivään tarkoituksella aika paljon kentällä ja kentän ulkopuolella. Näin paljon ei ladattaisi karsinnoissa, mutta koska karsinta on nyt tärkein tavoite, niin haluamme saada kaiken mahdollisen tästä viikosta irti.

Nuorilla on alla erinomainen turnaus Färsaarilla. Joukkue voitti avoimessa PM-turnauksessa Ruotsin ja Pohjois-Irlannin ja pelasi tasan Tanskan kanssa. Ainut tappio tuli viimeisessä ottelussa Islantia vastaan.

Latviassa Suomi kohtaa ensin tiistaina isännät ja sen jälkeen torstaina Venäjän ja lauantaina Makedonian.

- Etukäteen ajateltuna Venäjä on kovin näistä kolmesta. Latvian kohtasimme kesäkuussa (1-1-tasapeli) ja he tulevat isäntinä varmasti kovaa. Kaiken järjen mukaan meidän pitäisi kuitenkin olla se peliävievä osapuoli. Olemme keskittyneet käytännössä kokonaan hyökkäyspelin parantamiseen ja murtautumiseen.

- Se on ollut iso teemamme, joka toivottavasti näkyy tiistaina. Olemme katsoneet myös PM-turnauksen klippejä ja miettineet niitä asioita jotka teimme hyvin, mutta voimme tehdä vielä paremmin. On hienoa asia päästä jatkamaan siitä.

Suomen joukkueessa ei ole tällä kertaa mukana ainuttakaan ensikertalaista. Muutama poissaolo tiedettiin jo etukäteen, kun Juho Kilo ei saanut lähtölupaa saksalaisseuraltaan ja Naatan Skyttä kärsii selkävaivoista. Juuri ennen lähtöä tuli vielä yksi, kun PKKU:n Ville Koski joutui jäämään sivuun lievän loukkaantumisen vuoksi. Hänen tilalleen nostettiin HJK:n Matti Peltola.

- PM-turnauksessa asetimme tavoitteeksi mestaruuden ja pääsimmekin aika lähelle. Nyt menemme täysin karsinnat edellä, eli teemme asioita sen mukaan, mikä palvelee onnistumista siellä. Se voi tässä turnauksessa tarkoittaa jopa sitä, että joku kokeilu ei juuri siinä pelissä nosta voiton todennäköisyyttä, Lehtola totesi.

Lehtolan suojatit leireilevät vielä Suomessa ennen EM-alkukarsintoja, joissa vastaan asettuvat isäntämaa Puola, Ranska ja Luxemburg 25.-31.10.

Suomen joukkueen Latviassa löydät täältä.

Suomen ottelut Federation Cupissa:

25.9. 16 Latvia – Suomi Slokas stadium, Jurmala

27.9. 16 Venäjä – Suomi Zemgales Olympic centre stadium, Jelgava