U17-pojat pääsee hyvään testiin perjantaina

• Maajoukkueet

Minihuuhkajien oli määrä kohdata Islanti tuplamaaottelussa, mutta vieraat eivät päässeet matkustamaan Suomeen.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) kokoontui Vantaalle eilen tiistaina ja järjesti ensimmäiset harjoituksensa iltapäivällä. Tänään keskiviikkona joukkue harjoittelee kahdesti. Päävalmentaja Erkka V. Lehtolan mukaan harjoituksissa on menty kovalla intensiteetillä.

– Olemme halunneet selkeästi käyttää aikaa treenikentällä ja tehdä hommia niin, että siitä jää jälki. Aloitimme eilen puolustuspeliteemalla, ja tänään olemme keskittyneet hyökkäyspelin kehittämiseen. Illan harjoituksissa käymme läpi erikoistilanteita. Pojat ovat olleet mukana hyvällä sykkeellä, Lehtola sanoo.

– Heti aluksi katsoimme edellisiltä leireiltä klippejä, joissa näkyi myös aika tylyjä esimerkkejä luvattoman heikosta puolustamisesta. Halusimme herätellä pelaajia peruspelaamisesta, asennoitumisesta ja työmoraalista – haluamme puolustaa hyvin ja tehdä asiat vaikeaksi vastustajille. Se on tärkeä asia.

Maajoukkueleiriin kuuluu tuttuun tapaan myös ryhmäytymistä, ja Lehtola kertoo huomanneensa merkkejä joukkuehengen syntymisestä. RoPS:n Aaro Tiihonen allekirjoittaa päävalmentajan mietteet.

Tiihonen oli mukana myös ikäluokan kesäkuun pelileirillä sekä muutamaa viikkoa myöhemmin järjestetyllä maajoukkueleirillä, ja laitapakille jäi molemmista tapahtumista hyvät fiilikset.

– On ollut taas tosi kiva nähdä kavereita, joita ei muuten näe. Meillä on hyvä porukka, jossa kaikki tulevat toimeen, ja kaikki otetaan mukaan. Joukkueessa on tosi mukavia poikia, ja odotan innolla, että pääsemme taas perjantaina pelaamaan yhdessä.

Tiihonen debytoi Miesten Kakkosessa jo viime lokakuussa. Tällä kaudella puolustaja on käynyt kentällä kolmessa Rovaniemi Football Academyn ottelussa, ja pääasiassa hän on pelannut B-poikien SM-sarjaa. Tiihonen on esiintynyt kaikissa RoPS:n kahdeksassa ottelussa ja viimeistellyt mukavat neljä maalia.

– Moni peli on mennyt tosi hyvin, mutta osassa on jäänyt parannettavaa. Kakkosen ottelut ovat olleet minulle hyvää kokemusta aikuisten peleistä. Erona junnupeleihin on ollut lähinnä fyysisyys ja tempo – pallon kanssa ei ole yhtä paljon aikaa, ja kroppaa tulee osata käyttää paremmin.

Leirin päätöspäivänä perjantaina Suomi pelaa harjoitusottelut vuonna 2004 ja 2005 syntyneistä Etelän ja Lännen pelaajista koottua joukkuetta vastaan. Kaksi 70 minuutin ottelua pelataan Töölön Pallokentällä kello 12:30 alkaen.

– Saamme kaikille pelaajillemme riittävän pitkän peliajan, ja kaikki pelaavat lähtökohtaisesti yhden ottelun alusta loppuun. Valtaosa vastustajista on 2004 syntyneitä, ja tiedän, että he pystyvät laittamaan meidät ahtaalle. On mielenkiintoista nähdä, miten pelaajamme pärjäävät, Lehtola sanoo.

– Vastustajamme ei pääse valmistautumaan otteluun yhdessä, mutta valmennustiimi (Miika Nuutinen, Jarkko Jokiranta ja Jussi Vasara) saa pojista varmasti paljon irti. Olen ollut valitsemassa myös vastustajajoukkueen pelaajia, ja saamme räätälöityä meille erilaisia haasteita.

• P2005