U17-pojat nousi EM-karsinta-avauksessaan tärkeään tasapeliin

• Maajoukkueet

Sveitsi-ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) aloitti EM-karsintaturnauksen Vantaalla tänään torstaina. Vierasjoukkue Sveitsi johti ottelua aina 80. minuutille asti, mutta Suomi nousi jännitysnäytelmän loppupuolella tärkeään 1–1-tasapeliin. Piste voi olla hyvin arvokas, sillä jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta.

Ottelu alkoi varsin vauhdikkaasti, ja kumpikin joukkue sai ensimmäiset hyvät maalipaikkansa heti alkuhetkillä. Viidennellä minuutilla Sveitsi sai kulmapotkun ja kapteeni Arbnor Gecaj pääsi puskemaan vapaasti takatolpalta, mutta Suomen onneksi pallo meni hieman ohi maalin.

Pari minuuttia tästä Joonas Kekarainen petasi Onni Hänniselle hyvän vetopaikan, mutta kärkimiehen laukaus suuntautui päin Antonio Spagnolia. Sveitsi lähti välittömästi vastaiskuun, ja Adriatik Salihin keskitys osui ylärimaan – Suomen puolustus onnistui lopulta selvittämään tilanteen.

Vajaan vartin kohdalla Suomi lähti terävään hyökkäykseen, ja Jasper Jalonen puikahti puolustajien välistä kohti rangaistusalueen rajaa. Jalonen tarjoili Otto Hannulalle, jonka laukaus viuhui ohi maalin. Minuuttia myöhemmin Sveitsi siirtyi johtoon – Alex Ramula torjui Labinot Bajramin painavan laukauksen, mutta Rion Demiri sijoitti paluupallon sisään.

Suomi haki vimmatusti tasoitusta heti takaiskun jälkeen. 19. minuutilla Jalonen laukoi Hannulan syötöstä ja Spagnoli torjui, minkä jälkeen Dren Terrnava pääsi yrittämään. Keskikenttämiehen laukaus vaikutti hyvältä, mutta sveitsiläispuolustus onnistui blokkaamaan sen kulmapotkuksi.

Seuraavat minuutit olivat hieman rauhallisempia, mutta puolen tunnin kohdalla Terrnava oli todella lähellä maalintekoa Lauri Laineen hyvästä esityöstä. Tällä kertaa Spagnoli venyi upeaan torjuntaan, ja pallo kimposi yläriman kautta kulmapotkuksi.

Vielä ennen taukoa Terrnava pääsi puskemaan hyvästä paikasta ja Dario Naamo laukoi kohti takatolppaa, mutta vieraiden puolustus oli kummankin yrityksen tiellä. Suomi sai avausjakson jälkimmäisellä puolikkaalla useita erikoistilanteita onnistumatta kuitenkaan tasoittamaan peliä. Sveitsi ei saanut avausmaalinsa jälkeen rakennettua hyviä paikkoja enää ensimmäisen 45-minuuttisen aikana.

Toisen jakson alkajaisiksi Damian Nigg pääsi kokeilemaan oikeaa jalkaansa laukoen kuitenkin selvästi ohi. Viitisen minuuttia myöhemmin Bajrami laukoi suomalaispuolustajien edestä niukasti ohi. Suomi ei sen sijaan saanut hyökkäyspeliään samoille raiteille kuin avausjaksolla, eikä kotijoukkue onnistunut luomaan tekopaikkoja ensimmäisen vartin aikana.

64. minuutilla Suomi hyökkäsi komeasti, ja Jalonen petasi Kekaraiselle hyvän vetopaikan. Kekaraisen laukaus painui kuitenkin selvästi yli. Muutamaa minuuttia myöhemmin Mohsen Abdeljaouedin keskitys osui Suomen tolppaan, ja heti perään Laine pääsi Kekaraisen syötöstä hyvään vetopaikkaan toisessa päässä – sveitsiläispuolustus oli jälleen pallon tiellä.

Sveitsi puolusti johtoaan hyvin ja pääsi ajoittain testaamaan Ramulan torjuntatyöskentelyä. Suomen kapteeni venyi 78. hyvään torjuntaan Abdeljaouedin lauottua terävästi. Kolme minuuttia myöhemmin kotijoukkue onnistui viimein maalinteossa – Terrnava teki erinomaisen katkon ja Jalonen taituroi tasoituksen harhauttaen sveitsiläiset tieltään ja tuikaten tärkeän osuman. Terrnava oli vielä loppuhetkillä kahdesti lähellä maalintekoa, mutta Sveitsi kesti loppuun asti, ja pisteet jaettiin maalein 1–1.

EM-karsintaturnaus jatkuu Suomen osalta sunnuntaina. Kello 19:00 alkava Bosnia-Hertsegovina-ottelu pelataan Vantaan Myyrmäessä, ja se näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Päivä- (7€) sekä turnausliput (15€) myydään paikan päällä stadionilla, ja alle 16-vuotiaat pääsevät otteluihin ilmaiseksi – turnauksen otteluohjelma löytyy uutisen lopusta.

Suomi – Sveitsi 1–1 (0–1)
16’ Rion Demiri 0–1
81’ Jasper Jalonen 1–1

1 Alex Ramula (mv) (C)