U17-pojat nimetty kesäkuun alun maajoukkueleirille

• Maajoukkueet

Joukkue haastaa U18-pojat leirin päättävässä ottelussa.

U17-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) kokoontuu vuoden ensimmäiseen maajoukkuetapahtumaansa Eerikkilässä 1.–3. kesäkuuta. Päävalmentaja Erkka V. Lehtola on nimennyt pelaajat leirille ja odottaa jälleennäkemistä innolla.

– Jokainen maajoukkuetapahtuma tuntuu tänä päivänä Putte Possun nimipäiviltä – on todella hienoa päästä toimimaan poikien ja tiimimme kanssa. Leirin järjestämisen ja ajankohdan kanssa oli pitkään kysymysmerkkejä, mutta löysimme mielestäni ihan hyvän raon. Seurat ovat olleet ymmärtäväisiä, Lehtola sanoo.

Ryhmä koostuu pitkälti kotimaisten seurojen pelaajista. Heistä lähes kaikki ovat harjoitelleet ja pelanneet keväällä seurojensa miesten joukkueiden kanssa.

– Olen seurannut tätä ilolla. Pelaajilla on valmius tulla leirille ja pelata kovatasoinen ottelu. Edessä on hyvä haaste, kun kohtaamme leirin päätteeksi U18-poikia vastaan. Pelasimme marraskuussa 2003 syntyneiden Etelän joukkuetta vastaan, mutta vastustajan taso nousee nyt varmasti. Saamme taatusti hyvän matsin, mistä olemme kiitollisia.

Muutama ikäluokan vakiokasvo kärsii vammoista, mutta pelaajatilanne on Lehtolan mukaan varsin hyvä. Ulkomailla pelaavia suomalaisia on ollut kevään mittaan haastava saada maajoukkueleireille, mutta U17-leirille saadaan varsin vahva edustus Euroopasta.

– On hienoa saada Chelsea-kaksikko (Jimi Tauriainen ja Aleksi Heino), Isak Widjeskog sekä Luka Hyryläinen mukaan vallitsevasta tilanteesta huolimatta. Lukalla on peli Saksassa vielä tällä viikolla, ja hän pääsee joukkueen mukaan leirin toisena päivänä.

Kalmar FF:ään FF Jarosta viime kesänä siirtynyt Widjeskog matkustaa Suomeen tänään tiistaina. Sukunimi on suomalaiselle jalkapalloyleisölle varsin tuttu, sillä Isakin Niklas-isä pelasi 1990-luvulla 149 pääsarjaottelua, Adam-veli edustaa KPV:ta ja Axel-veli juhli vastikään Suomen Cupin voittoa KuPS:n paidassa. Koko veljeskolmikolla on vahva tausta poikien maajoukkueissa, ja keskikenttäpelaaja palaa innolla Suomi-paitaan pienen tauon jälkeen.

– Lähden leirille tosi hyvillä fiiliksillä. On aina hauska olla maajoukkueen mukana, ja odotan sitä, että pääsen pelaamaan hyvien pelaajien kanssa hyviä vastustajia vastaan, pohjapelaajana ja ”kasipaikalla” viihtyvä Widjeskog iloitsee.

Widjeskog on harjoitellut viime viikkoina päivittäin Kalmar FF:n edustusjoukkueen kanssa. Ensiesiintyminen edustuksessa tapahtui maaliskuussa muutama viikko ennen Widjeskogin 17-vuotissyntymäpäivää, kun keskikenttämies pelasi reilun vartin cup-tappiossa Djurgårdens IF:ää vastaan.

Nuorukainen nimettiin perinteikkään seuran kokoonpanoon Allsvenskanin avauskierroksella, muttei lopulta päässyt kentälle maalittomassa tasapelissä Östersunds FK:ta vastaan. Joukkueen kausi on alkanut mainiosti, ja se on kirjoitushetkellä pääsarjan viidennellä sijalla.

– Tammi-helmikuussa olin vielä pääosin U19-joukkueessa ja harjoittelin edustuksessa vain kerran viikossa, mutta nyt harjoittelen joka päivä edustuksen kanssa. Taso on tosi kova, ja aluksi koin pienen shokin. Olen kuitenkin päässyt tosi hyvin sisään joukkueeseen ja saanut hyvää palautetta. Minulle on sanottu, ettei minun kannata muuttaa omaa pelityyliäni – sen takia minut on edustukseen nostettu, Widjeskog kertoo.

– U19-sarja alkaa vasta viikon päästä, joten en ole saanut kovin paljon matseja alle. Tälle tilanteelle ei kuitenkaan voi mitään. U21-sarjassa olemme voittaneet kaikki neljä peliämme, ja ne ovat menneet osaltani hyvin. Onneksi olen päässyt harjoittelemaan säännöllisesti kovassa ympäristössä.

Joukkue leirille:
Luka Nokelainen KäPa