U17-pojat nimetty Islanti-maaotteluihin

• Maajoukkueet

Ikäluokka pelaa ensimmäiset maaottelunsa lähes pariin vuoteen. Suomi valmistautuu lokakuun alussa pelattavaan EM-karsintaturnaukseen, jossa se isännöi Sveitsiä, Bosnia-Hertsegovinaa sekä Gibraltaria.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) kohtaa Islannin tuplamaaottelussa elokuun alussa. Ensimmäinen maaottelu pelataan Helsingin Pihlajamäessä perjantaina 6. elokuuta ja toinen Vantaan Myyrmäessä maanantaina 9. elokuuta.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola nimesi Minihuuhkajien ryhmään kolme maalivahtia ja 20 kenttäpelaajaa. Vallitseva koronavirustilanne on aiheuttanut valmennukselle päänvaivaa jo pidemmän tovin, eivätkä valinnat olleet tälläkään kertaa helppoja. Päävalmentajan mukaan kesän leireillä oli suuri vaikutus valintoihin.

– Ikäluokan tuntemus on edelleen kaukana siitä, mitä se olisi tavallisessa tilanteessa reilut pari kuukautta ennen EM-karsintaturnausta. Saimme onneksemme järjestettyä kesäkuun alussa pelileirin ja muutamaa viikkoa myöhemmin maajoukkueleirin, ja näkemys vahvistui niiden ansiosta. Silti esimerkiksi topparien ja keskikenttäpelaajien valintoja pohdittiin pitkään, ja ne aiheuttavat varmasti paljon tervettä pörinää, Lehtola heittää pilke silmäkulmassaan.

– Lisäksi koronan takia ulkomailla pelaavien poikien saaminen maaotteluihin oli vaikeaa. Tyson Ruokonen pääsee mukaan, mutta Lucas von Hellens, Tomas Galvez ja Juho Talvitie eivät. Valmennustiimissämme on myös muutama poissaolo, mutta olemme saaneet mukaan hyviä korvaajia.

Islannin koronatilanne on heikentynyt viime päivinä, ja tämä tuo lisää epävarmuutta maaotteluiden ympärille.

– Edelliset poikien maaottelut on pelattu tammikuussa 2020, joten näitä matseja on odotettu vesi kielellä. Koronatapaukset ovat nousseet ryminällä heinäkuun lopussa, ja toivon todella, että pääsemme pelaamaan. Joudumme valitettavasti vielä jännittämään. Jos matsit päästään pelaamaan, tavoitteena on tietysti jatkaa oman pelin kehittämistä ja ryhmäytymistä. Islannista ei tässä tilanteessa ole luonnollisesti juurikaan tietoa.

2005 syntyneiden edelliset ja toistaiseksi ainoat maaottelut ovat syksyn 2019 UEFA Development -turnauksesta. Islanti-maaotteluihin nimetyistä pelaajista muun muassa AC Oulun Danila Bulgakov ja FC Hongan Lauri Laine olivat mukana myös tuolloin. Nuorukaiset odottavat innolla tulevia maaotteluita.

– Portugalin turnauksesta on hyvät muistot. Pelit olivat kovatasoisia, ja uskon, että Islanti tulee olemaan meille kova vastustaja. Meillä on kasassa hyvä ryhmä – lähdemme tekemään omaa juttuamme sata lasissa, TP-47:n kasvatti Bulgakov toteaa.

– Maajoukkuekutsusta tulee aina hieno fiilis, ja on siistiä päästä edustamaan omaa maataan. Oikeastaan parasta on se, että pääsee vertaamaan omaa tasoaan muiden maiden huippupelaajia vastaan. Espanja-, Italia- ja Portugali-otteluissa huomasi, että olemme vielä hieman jäljessä – sen jälkeen on tullut tehtyä vielä kovemmin töitä, ja ero ei toivottavasti ole enää aivan niin suuri, Laine lisää.

HUOM! Islanti-ottelut on peruttu: lue lisää täältä.

Suomen joukkue:
Alex Ramula (mv) HJK
Kalle Kuisma (mv) FC Honka
Jaaso Jantunen (mv) HJK
Dario Naamo FC Honka
Aaro Soiniemi KäPa
Lukas Kuusisto HJK (nimetty Jere Riissanen Ilves tilalle 2.8.)
Eero Uusitalo TPS
Daniel Armstrong Ilves
Marlo Hyvönen FC Honka
Tyson Ruokonen Hammarby IF
Mico Heinilä MuSa (nimetty Roni Hudd VPS tilalle 2.8.)
Jasper Jalonen TPS
Lauri Laine FC Honka