U17-pojat nimetty Federation Cupiin Latviaan

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue jatkaa valmistautumistaan syksyn EM-karsintaan syyskuun lopulla Latviassa pelattavassa Federation Cupissa.

Edessä on kolme ottelua tiiviissä tahdissa ja kyseessä ovat samalla viimeiset maaottelut ennen karsintaa.

- Meillä on sen jälkeen vielä lokakuussa leiri, joka siirrettiin tarkoituksella sinne syyskuun alusta, koska suurella osalla pelaajista tulisi aika pitkä tauko sarjojen päätyttyä muuten. Sinne haemme kovaa harjoitusvastustajaa, mutta nämä Federation Cupin pelit ovat viimeiset maaottelut ennen kuin pelataan pisteistä, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo.

Tarkoituksena oli Lehtolan mukaan saada Latviaan koolle mahdollisimman pitkälle sellainen ryhmä, jossa olisi ainakin runko karsintaan valittavia pelaajia. Pari ikävää poissaoloa kuitenkin on.

- Jobinpostia tuli sen myötä, että HSV piti taas kiinni Juho Kilosta, eikä päästä häntä turnaukseen. Vielä ikävämpi on Ilveksen Naatan Skyttän tilanne. Hän oli ehkä paras pelaajamme Nordic Cupissa, mutta parantelee nyt selkäänsä ja me voimme vain jännittää miten hän toipuu, Lehtola kertoo.

Uusiakin nimiä on mukana sikäli, että pienen tai vähän pidemmän tauon jälkeen mukaan on kutsuttu Eetu Mömmö ja Sampo Ala hyökkäykseen, Jussi Niska puolustukseen ja Samuel Anini jr. keskikentälle.

- Etenkin hyviä hyökkääjiä meillä on paljon ja tarjontaa muillekin pelipaikoille, joten sikäli aika tuttu positiivinenkin ongelma valinnoissa oli. Pitää samalla painottaa, että nyt varasijoille jääneet ja muutama muukin sekä toki Kilo ja Skyttä ovat vahvasti mukana kun karsintajoukkuetta sitten valitaan, Lehtola sanoo.

Matkaan kohti Latviaa joukkue lähtee Lehtolan mukaan hyvissä tunnelmissa erinomaisen avoimen PM-turnauksen jäljiltä. Tavoite on nyt käännetty jo kohti edessä olevia karsintoja.

- Karsintojen avausvastustajaa Puolaa jo opiskellaan ja mietitään olisiko näistä kolmesta vastustajasta joku joka pelaisi samalla tavalla kuin Puola. Totta kai keskitymme Latviassa vahvasti myös oman pelimme kehittämiseen kuten aina, Lehtola painottaa.

Suomen ottelut Federation Cupissa:
25.9. 16.00 Latvia – Suomi Slokas stadium, Jurmala
27.9. 16.00 Venäjä – Suomi Zemgales Olympic centre stadium, Jelgava
29.9. 12.00 Suomi – Makedonia Zemgales Olympic centre stadium, Jelgava

Pelaajat turnaukseen:
Matias Niemelä FC Espoo
Lucas Bergström TPS
Juho Lehtiranta HJK
Lassi Forss FC Kuusysi
Tony Miettinen KuPS
Matti Peltola HJK (nimettu Ville Koski PKKU tilalle)
Leo Ussher HJK