U17-pojat leireilí Eerikkilässä: ”Ilo pitkästä itkusta”

• Maajoukkueet

Kokoonnuimme Suomen U17-maajoukkueen (2004) kanssa vajaan seitsemän kuukauden tauon jälkeen ja leireilimme neljä syyskuista päivää Eerikkilän jalkapalloparatiisissa. Viime lauantaina alkanut leiri päättyi tiistaina.

Jälleennäkeminen oli riemukas, ilmassa oli ilo pitkästä itkusta -meininkiä. Jo pelkästään pelaajien fiiliksien vuoksi leiri oli arvokas. Toivottavasti muistamme tämänkin puolen nuorten ja miksei aikuistenkin huippufutiksessa. Lämmitti mieltä nähdä poikien energistä yhdessäoloa. Tietysti leiri oli pitkän tauon jälkeen tärkeä myös taustatiimimme toiminnan kehittämisen kannalta.

Leiriltä uupui koko ulkomailla pelaava viisikkomme (Jimi Tauriainen CHELSEA, Jesse Kilo HSV, Luka Hyryläinen EINTRACHT FRANKFURT, Isak Vidjeskog KALMAR FF, Simon Uusitalo GIF SUNDSVALL), try out -matkan vuoksi karanteenissa ollut Aleksi Heino (Inter) sekä vajaa kourallinen loukkaantuneita tai puolikuntoisia pelaajia, joilla on aiempaa maajoukkuekokemusta. Mukaan kutsuin kymmenkunta ensikertalaista.

Debytanttien määrä korosti pelaajatarkkailun roolia. Räätälöimme osan harjoituksistakin palvelemaan tarkkailua, varsinkin, kun näköpiirissä ei vielä ole otteluita mihin valmistautua. Toki kertasimme myös pelitapamme ydinperiaatteita.

Neljän leiripäivän aikana minihuuhkajat harjoittelivat kolmesti ja pelasivat kaksi keskinäistä ottelua.

Analysoimme videoita koko joukkueen voimin ja pelipaikkakohtaisissa pienryhmissä. Tiimihenkeä liekitimme lyhytelokuvafestivaaleilla, johon pelaajat käsikirjoittivat, kuvasivat ja näyttelivät materiaalin.

Leirin antiin olen pääosin tyytyväinen. Kun kymmenkunta pelaajaa parhaasta päästä puuttuu, se luonnollisesti näkyy. Toisaalta saimme uutta informaatiota pelaajista, jotka ovat olleet aiemmin mukana vähän tai eivät lainkaan. Osa heistä onnistui mainiosti.

Hampaitakin jouduin leirin aikana – ja jo ennen sitä – kiristelemään.

Kartoitamme pelaajien ottelu- ja harjoituskuormaa ennen maajoukkuetapahtumia. Osa pelaajista tuli Eerikkilään kovin kuormittuneena. Leiriä edeltävä viikko oli ollut liian rankka, eivätkä pojat pystyneet parhaimpaansa. Osa kärsi tai alkoi kärsiä lähinnä rasituspohjaisista oireista, ja me jouduimme säätelemään poikien treeni- ja peliaikoja. Osan liputimme kokonaan pois. Siksi pystyimme vain arvailemaan, mihin jotkut pelaajat olisivat täydessä tikissä pystyneet.

Leirivahvuuteemme kuulunut Palloliiton fyysisen valmennuksen asiantuntija Joni Ruuskanen muistutti, että leiriä edeltävä liian suuri – tai liian matala – harjoituskuorma vaikuttaa pelaajien suorituskykyyn ja valmiuteen antaa näyttöjä ja voi lisätä loukkaantumisriskiä.

Yhteistyö seurojen ja seuravalmentajien kanssa sujuu usein hienosti, mutta nyt minun oli ja on vaikea ymmärtää, millaisen kuorman kera jotkut pelaajat leirille saapuivat. Tämä ei ole poikien, seuran eikä meidänkään etu. Onko kyse vain ajattelemattomuudesta, siitä ettei pelaajan arki ole seurassa kontrollissa vai maajoukkuetoiminnan arvostuksen puutteesta?

Kysymysjonossa on vain huonoja vaihtoehtoja. Korostan lakkaamatta yhteistyön merkitystä. Seurojen laadukas arki on kehityksen pohja, jota maajoukkuetoimintamme tukee.

Yhteinen maalimme täytyy olla suomalaisen futiksen kehittäminen. Panen pääni pantiksi siitä, että nuorelle lupaukselle paras cocktail on järkevästi rakennettu arki seurassa maustettuna riittävällä määrällä maaotteluita ja maajoukkueiden leiripäiviä. Tämän näin jo HJK:n valmennusjohtajana ja nyt vajaan seitsemän vuoden aikana Palloliiton alue- ja maajoukkuevalmentajana.

Seuraavan kerran U17-maajoukkue kokoontuu marraskuussa (9.-12.11.) neljän päivän leirille Eerikkilään.

Tuonnempana tiedetään, miten koronatilanne vaikuttaa leirin luonteeseen – vai vaikuttaako mitenkään.

Unelmoimme siitä, että saisimme myös ulkomailla pelaavat sankarimme mukaan. Pelaajatilanne vaikuttaa leirin rakenteeseen, kutsuttavien pelaajien määrään ja leirillä pelattavien otteluiden luonteeseen.

Ikäluokan EM-karsintaturnauksen UEFA siirsi koronatilanteen vuoksi syksystä ensi kevääseen.

Erkka V. Lehtola
Valmentaja