U17-pojat kovin tavoittein avoimeen PM-turnaukseen

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue avaa Färsaarilla pelattavan avoimen PM-turnauksen sunnuntaina ottelulla Tanskaa vastaan.

Suomen joukkue kokoontui perjantaina Vantaalla ja matkasi varhain lauantaina kohti Tórshavnia, jossa joukkue oli perillä loppuiltapäivästä ja ehti vielä harjoitella paikan päällä.

- Tämä oli toimiva järjestely. Harjoittelimme perjantaina kunnon rupeaman Kartanonkosken hyvällä tekonurmella ja nyt pitkän matkan jälkeen täällä vedimme kevyen tunnin rupeaman keskittyen lähinnä erikoistilanteisiin ja matkan rasitusten karistamiseen, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi.

Suomalaisittain varsin erikoisen lauantaista teki, että lämpötila Färsaarilla on 15-20 astetta alempi kuin mihin Suomessa on tänä kesänä totuttu, joten helle ei ainakaan vaivaa. Kaikki keskittyminen onkin nyt sunnuntain avausottelussa Tanskaa vastaan ja koko joukkue kunnossa sekä iskussa valmiina otteluun.

- Tanska on kova joukkue kuten aina. Olemme katsoneet heiltä aika montakin peliä nauhalta ja mitään yllättävää ei ole ollut: hyvä pelaava joukkue ja hyviä yksilöitä. Saamme hyvän mittarin heti alkuun, Lehtola toteaa.

Kova toki on myös Suomen joukkue. Ikäluokka on pelannut kaikkiaan 12 maaottelua ennen PM-turnausta, voittanut niistä viisi, pelannut viisi tasan ja hävinnyt vain kaksi.

- Tämän vuoden kuudesta maaottelusta yhtä lukuun ottamatta myös pelillinen taso on ollut hyvä. Juttelimme pelaajien kanssa tavoitteista ja esitys oli, että hyvästä tulossaldosta pidetään kiinni. Pelaajat sitten itse vetivät tästä tavoitteeksi turnauksen voittamisen, Lehtola kertoo.

- Se on kova tavoite ja tähdensimme pojille sitä, että tuollainen tavoite tarkoittaa sitä, että sen pitää näkyä kaikessa niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin. Rima täytyy nostaa korkealle kuten toki aina.

Lehtola painottaa kuitenkin samalla, että kohti syksyn EM-karsintoja mentäessä pelkästään tulos ei nyt ole merkitsevä, vaikka toki tärkeä onkin.

- Meillä on edessä neljä ottelua ja toki keskitymme oman pelitapamme ydintekemiseen, mutta voi olla että jossain ottelussa kokeilemme jotain ryhmityksellisesti tai pelitavallisesti muutakin, jotta olemme siihen syksyllä tarvittaessa sitten valmiimpia.

- Lisäksi tarkoitus on käyttää kaikkia mukana olevia pelaajia ja antaa kaikille mahdollisuus näyttää. Samalla ryhmällä pelaaminen läpi turnauksen ei kuormituksen kannaltakaan olisi järkevää. Eli ihan kaikkea tuloksen eteen ei lähdetä uhraamaan välttämättä.

Suomen ja Tanskan välinen ottelu Tórshavnissa alkaa sunnuntaina kello 13.00 (15.00 Suomen aikaa). Samassa lohkossa pelaavat lisäksi Ruotsi ja Pohjois-Irlanti.

Suomen joukkue turnaukseen >>

• P2002