U17-pojat jää pois helmikuun alun Kroatian turnauksesta

• Maajoukkueet

Minihuuhkajat selvittää mahdollisuutta korvaavalle tapahtumalle helmikuun alkuun.

U17-poikien (2005 ja myöhemmin syntyneet) oli tarkoitus matkustaa helmikuun alussa Kroatiaan neljän maan turnaukseen, mutta vallitsevan koronatilanteen vuoksi Suomi päätti kuitenkin jättää matkan väliin. Turnaus olisi ollut tärkeä osa valmistautumista maaliskuun lopussa Portugalissa pelattavaan EM-jatkokarsintaan.

– Päätös oli yksi vaikeimmista ja raskaimmista, mitä olen poikien maajoukkuevalmentajana ollut tekemässä, päävalmentaja Erkka V. Lehtola arvioi.

Lehtola toteaa, että puhtaasti urheilun näkökulmasta turnaus olisi tarjonnut herkkua – Kroatia, Itävalta ja Venäjä olisivat olleet loistavia vastustajia, ja kokonaisuus olisi toteutettu EM-karsinnan rytmissä peli- ja välipäivineen.

– Hyvät olot, passeli ajankohta. Jalkapallomaa Kroatia, kansainvälinen ilmapiiri ja mahdollisuudet oppia ja verkostoitua. Valmentajan mieli palaa halusta lähteä tällaisiin tapahtumiin. Ne tarjoavat meille kaikille valtavasti sellaista, mitä kotimaasta ei saa. Erityisesti nuorille pelaajille, Lehtola sanoo.

– Tuntuu todella pahalta sanoa tälle kaikelle ei. Harmittaa myös turnausjärjestäjien puolesta. Kaksi viikkoa ennen tapahtumaa tullut peruutus aiheuttaa heille isoja haasteita.

Lehtola ymmärtää, että päätöstä kieltäytyä tarjotusta herkkupöydästä täytyy pystyä perustelemaan painavasti. Päävalmentajan mukaan tietoa ja mielipiteitä kerättiin kaikkialta – yhteydessä oltiin turnausjärjestäjiin, Suomen Kroatian suurlähetystöön, Itävallan liittoon, suomalaisiin seuroihin sekä niiden valmentajiin, osaan pelaajista ja pelaajien vanhemmista.

– Luovuttaminen sotii kaikkia periaatteitani vastaan. Teimme massiivisen työn ja käänsimme ymmärtääkseni kaikki kivet ja kannot ratkaisua pohtiessamme. Lisäksi keskustelimme lukuisia kertoja lääkärin kanssa, ja tietysti puimme asiaa Palloliitossa. Lopuksi ladoimme kaiken tiedon yhteen ja päätimme perua matkan, Lehtola kertoo.

– Suurin uhka olisi ollut tämä erittäin herkästi tarttuva omikron. Riski sille, että tartunnat olisivat sotkeneet Suomen turnauksen, olisi ollut iso, ja niiden aiheuttamat karanteenit olisivat heijastuneet myös kotimaahan seura-arkeen, perheisiin ja koulunkäyntiin.

Lohtuna Belgia-ottelut

Kolmen EM-jatkokarsintaan valmistavan maaottelun menettäminen syö sekä taustatiimiä että pelaajia. Vaikka lähes täydellisestä ohjelmasta putosi tärkeä palanen pois, Lehtola kuitenkin muistuttaa, että kolhusta huolimatta matka kohti kevättä jatkuu pystyssä päin.

– Onneksi meillä on edelleen kalenterissa tuplaottelu Belgiaa vastaan maaliskuun alussa. Vaikka joulu meni jo, minulla on kaksi lahjatoivetta: A) koronatilanne hiukan helpottuu, ja B) Saamme jalkeille mahdollisimman terveen ja iskukykyisen joukkueen, mikä tarkoittaisi myös ulkomailla pelaavien poikien mahdollisuutta liittyä mukaan. Yhteiset päivät ja pelit Belgiassa tulisivat tarpeeseen.

– Lisäksi selvitämme pikaisesti mahdollisuutta kokoontua heti helmikuun alussa kahdeksi tai kolmeksi päiväksi nyt peruuntuneen turnausmatkan sijaan.

U17-poikien EM-jatkokarsintaturnaus pelataan Portugalissa maaliskuun lopussa. Lohkojen (8) voittajat ja seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät Israelissa toukokuussa 2022 pelattavaan lopputurnaukseen.

23.3. Bulgaria – Suomi
26.3. Irlanti – Suomi