U17-pojat ja Bosnia-Hertsegovina kohtaavat sunnuntaina Myyrmäen iltavalaistuksessa

• Maajoukkueet

Kello 19:00 alkava ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalta. EM-karsintaturnauksen päivä- (7€) ja turnausliput (15€) myydään paikan päällä Vantaalla Myyrmäen jalkapallostadionilla.

U17-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) aloittivat EM-karsintaturnauksen 1–1-tasapelillä Sveitsiä vastaan. Vierasjoukkue johti torstai-illan kamppailua aina loppuhetkille asti, mutta Jasper Jalonen teki Suomelle tärkeän osuman ja lopulta pisteet jaettiin.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo, että torstaina urakoineet vetivät perjantaina kevyen palauttavan harjoituksen, muut hikoilivat hiukan enemmän. Lauantaina Minihuuhkajat palasi harjoituskentälle koko joukkueen voimin, ja mikä parasta, Suomen terveystilanne on tällä hetkellä parempi kuin ennen karsinta-avausta.

– Pelipäivänä pitää vielä katsoa tilanne tarkemmin, mutta olemme tällä hetkellä (lauantai-iltana) hyvin toiveikkaita, Lehtola sanoo.

Sunnuntain vastustaja Bosnia-Hertsegovina aloitti turnauksen 6–1-murskavoitolla Gibraltarista. Ottelu oli tauolla 2–0, mutta lukemat repesivät loppuhetkillä Bosnia-Hertsegovinan mätettyä kolme maalia.

– Ei mitään pois Gibraltarilta, mutta he olivat kevyt vastus Bosnia-Hertsegovinalle. Bosnia-Hertsegovina oli selkeästi parempi, vaikkakin joukkueelle tuli yksi laiska hetki toisen jakson alussa. Silloin Gibraltar pääsi sisään peliin ja teki kavennusmaalin, Lehtola toteaa.

– Bosnia-Hertsegovina pääsi torstaina paljon helpommalla kuin me. Me saimme kuitenkin kovan pelin maistiaisen heti karsinnan avauksessa, ja uskon, että olemme valmiita toiseen kovaan matsiin. Meidän ei tarvitse enää totutella vauhtiin. Olemme siinä uskossa, että tiedämme vastustajan pelitavan aika tarkkaan, ja nyt näimme heidän yksilöitään läheltä omin silmin.

Lehtola mainitsi jo ennen karsintoja Suomen kotikenttäedusta Myyrmäen jalkapallopyhätössä. Päävalmentajan mukaan koko joukkue on innoissaan tulevasta koitoksesta stadionin iltavalaistuksessa.

– Se on kotikenttämme. Siellä olemme harjoitelleet ja pelanneet Sveitsi-matsin lisäksi Islanti-ottelun syyskuussa. Pojat saivat yleisön syttymään Sveitsi-ottelussa, ja saimme katsomosta hyvän tuen. Sunnuntaina tavoite on sama, ja uskon, että silloin se tuntuu entistä enemmän kotikentältämme.

Jokaisen karsintalohkon kaksi parasta jatkavat EM-jatkokarsintaan, minne pääsee myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta.

• P2005