U17-pojat isännöi lokakuun EM-karsintaturnausta – Suomi pelaa kaikki ottelunsa Vantaan Myyrmäessä

• Maajoukkueet

Lohkovoittajat ja -kakkoset etenevät EM-jatkokarsintaan. Myös neljän lohkon paras lohkokolmonen pääsee jatkoon.

U17-poikien (2005 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaturnaus pelataan Vantaalla ja Helsingissä 7.–13. lokakuuta. Suomen karsintalohkossa jatkopaikasta taistelevat Bosnia-Hertsegovina, Gibraltar sekä Sveitsi.

Minihuuhkajat pelaa kaikki kolme otteluaan Myyrmäen jalkapallostadionilla. Stadion on joukkueelle tuttu elokuun maajoukkueleiriltä, jonka aikana se kohtasi Islannin kahdesti. Ensimmäinen otteluista pelattiin juuri Myyrmäessä.

– Lähdemme Myyrmäkeen erinomaisilla fiiliksillä. Uusi tekonurmi on loistava, ja stadion sopii kotiluolaksemme tällaisiin isompiinkin otteluihin. Saimme jo elokuussa hyvää tuntumaa alustasta, ja pääsemme treenaamaan siellä lokakuun alussa ennen ensimmäistä peliämme, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoo.

– Itselleni stadionilta on hyviä muistoja kahdenkymmenen vuoden takaa, kun pelasimme siellä aikoinaan Atlantiksen ja AC Allianssin kanssa. Toivottavasti mukavia muistoja tulee lisää.

Elokuun Islanti-peleistä ensimmäinen päättyi Islannin 2–1-voittoon, ja jälkimmäisessä osassa Suomi oli vahvempi maalein 3–1. Kyseessä olivat samalla sekä U17-poikien vuoden ensimmäiset maaottelut että kenraaliharjoitukset EM-karsintaa varten.

– Pelit olivat meille korvaamattomia. Ne vahvistivat käsitystä siitä, kuinka tärkeitä kansainväliset ottelut ovat meille – ilman niitä maajoukkueemme vaellamme täydessä pimeydessä, emmekä tiedä, missä meillä mennään verrattuna muihin maihin, Lehtola toteaa.

– Meillä on parilta viime vuodelta noin 20 maaottelun vaje, jos miettii normaalia valmistautumista karsintaan. Kaksi maaottelua on vaatimaton määrä, mutta ne olivat meille hyviä opetuksia paitsi virheineen myös hyvine juttuineen. Saimme arvokasta infoa karsintoja varten.

Lehtolalla on mukavia kokemuksia aiemmista Suomessa pelatuista EM-karsintaturnauksista. Yleisön tuki on ollut tärkeä asia eri maajoukkueille.

– Yleisön myötä matseihin tulee aidosti ison pelin tunne. Katsojat ovat olleet hyvin mukana missä päin Suomea tahansa, ja se merkitsee paljon pojille antaen lisäboostia. Voitimme karsintalohkomme niin Kymenlaaksossa 2017 kuin Varsinais-Suomessa 2019 – voittaminen on erityisen hienoa kotiyleisön edessä.

VJS vastaa otteluiden lipunmyynnistä – lisätietoja luvassa lähempänä EM-karsintaturnausta.

• P2005