U17-pojat avoimen PM-turnauksen viidenneksi

• Maajoukkueet
    Alle 17-vuotiaiden (2001) poikien maajoukkue kaatoi avoimen PM-turnauksen sijoitusottelussa Islannin rangaistuspotkukilpailun jälkeen ja vei turnauksen viidennen sijan.

Ablade osui kahdesti

Islanti siirtyi ottelussa johtoon jo neljännellä minuutilla, mutta Terry Ablade kuittasi maalin nopeasti ja tasoitti ottelun. Ablade osui toistamiseen 21. minuutilla ja tauolle mentiin Suomen 2-1-johdossa. Islanti tuli otteluun vahvasti ja iski johtomaalinsa vastahyökkäyksestä.

- Islannin vastaiskut lähtivät lujaa ja me annoimme vähän liikaa paikkoja niihin. Toisaalta myös me olimme vaarallisia ja paikkoja oli tehdä enemmänkin maaleja kuin kaksi. Vähän jäi tunne, että tauolla olisimme voineet johtaa 2-3 maalilla, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoi.

- Terry Ablade ja Jeremiah Streng kärjessä erityisesti tekivät hyvin töitä yhdessä ja palkintona oli Abladen kaksi maalia. Hieno asia, että Terry sai kuivan kautensa maajoukkueessa päätökseen, iso juttu hänelle varmasti.

Tauolla Islanti teki vaihtoja ja otti kentälle lisää pituutta. Suomi alkoi hiukan väsyä ja Islanti vyörytti ennen kaikkea erikoistilanteista vaarallisesti. Myös tasoitusmaali syntyi kulmapotkusta.

- Niissä olimme aika liemessä, täytyy myöntää. Jalka alkoi painaa sen verran, että oma pallollinen pelaaminen ei ollut enää sitä mitä pitäisi olla.

Enempiä osumia ei enää varsinaisella peliajalla kuitenkaan nähty. Viides sija ratkaistiin lopulta rangaistuspotkukilpailussa, jossa Suomi oli vahvempi. Suomalaiset nakuttivat pallot maaliin varmasti ja kun kaksi islantilaista epäonnistui, ei viidettä laukojaa enää Suomelta tarvittu, vaan voitto oli sinetöity.

- Onhan se totta kai mukavampi voittaa kuin hävitä rankkareilla, jäi parempi maku suuhun, Lehtola totesi.

- Viides sija on viime vuosina ollut aika tyypillinen, joten sikäli parannettavaa jäi.

Turnaus kokonaisuutena oli Lehtolan mukaan joka tapauksessa erittäin arvokas.

- Islanti on avausvastustajamme karsinnoissa ja osaamme nyt varautua heidän vahvuuksiinsa, vastaiskuihin ja erikoistilanteisiin. Meidän pitää pystyä puolustamaan ne paremmin, sillä Islanti on niissä hyvä. Kaikkiaan saimme läjäpäin informaatiota niin Islannista kuin toisesta karsintavastustajasta Färsaarista.

- Tietenkin myös omista pelaajista saatiin paljon tietoa. Ensi viikolla ryhdytään miettimään joukkuetta Toto cupiin ja sinne pyritään saamaan kasaan mahdollisimman lähellä karsintaryhmää oleva miehistö. Katsotaan nyt ketkä sitten mukaan sinne saadaan, Lehtola sanoi.

Turnauksen loppujärjestys:
    1. Norja
    2. Tanska
    3. Ruotsi
    4. Puola
    5. Suomi
    6. Islanti
    7. Pohjois-Irlanti
    8. Färsaaret

Islanti – Suomi 3-4 rp. (2-2, 1-2)
    4. 1-0 Andri Lucas Guðjohnsen
    6. 1-1 Terry Ablade
    21. 1-2 Ablade
    55. 2-2 Karl Friðleifur Gunnarsson

Rangaistuspotkukilpailussa Suomen laukojat Nurmi, Ollikainen, Streng ja Tainio kaikki onnistuivat maalinteossa.

Suomen kokoonpano:
    12 Otso Linnas VJS
    2 Noah Nurmi KäPa (C)
    6 Oskari Sallinen FC Groningen >> 69. 5 Omar Adawi KäPa
    8 Maximus Tainio Tottenham Hotspur FC
    9 Terry Ablade FC Jazz
    13 Jeremiah Streng VIFK
    14 Sami Sipola OLS >> 69. 17 Henri Alamikkotervo KePS
    15 Otto Ollikainen HJK
    16 Joel Laitinen PEPO >> 60. 11 Anthon Kärki PK-35
    19 Oliver Antman TiPS >> 60. 18 Valtteri Olsbo HJK
    20 Julius Tauriainen HJK >> 60. 7 Axel Vidjeskog FF Jaro